S: Minister skal se på Banedanmarks milliardforbrug på konsulenter

Det er dyrt, at Banedanmark bruger to milliarder kroner på konsulenter, mener S-trafikordfører Rasmus Prehn.

Her ses togskinner, signaler og tog ved Aalborg Station. Banedanmark har brugt to milliarder kroner på konsulenter til at lave et nyt signalsystem. Henning Bagger/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) skal forklare, hvorfor Banedanmark benytter konsulenter som tre af sine fire ansatte i et 23 milliarder kroner dyrt signalprogram.

Det mener Socialdemokratiets trafikordfører, Rasmus Prehn.

Konsulenterne skal opgradere signalsystemet i jernbanenettet. Det fremgår af konsulenthuset Deloittes rapport om projektet.

Konsulenter er betydeligt dyrere end almindelige ansatte. Banedanmark har ifølge rapporten brugt 1954 millioner kroner på konsulenter.

Det skriver Ingeniøren, der har gennemgået Deloittes rapport.

»Ministeren må på banen i den her sag. To milliarder er et voldsomt beløb,« siger Rasmus Prehn - i en skriftlig kommentar.

»Ministeren må redegøre for, om det er fornuftig brug af skattekroner, at 75 procent af de ansatte, der arbejder med signalprogrammet i Banedanmark er eksterne konsulenter.«

Deloitte forklarer, at 74 procent af medarbejderne er konsulenter.

»En så omfangsrig ekstern bistand i programmet vurderes umiddelbart kritisk for programmets evne til at opbygge og fastholde kompetencer i Banedanmark, omkostningsniveau og i forhold til håndtering af styringsansvaret i programmet,« skriver Deloitte i rapporten.

Det store forbrug af konsulenter har ifølge rapporten øget omkostningerne. Det kan skabe problemer, fordi hele enheder er bemandet af konsulenter.

Alle tal om løn er holdt hemmelige for offentligheden. Men konsulenterne kommer fra selskaberne Rambøll, Atkins, Parsons og Ersch+Berger.

Det er problematisk, at konsulenter skal træffe vigtige beslutninger, der vil præge Banedanmark i mange år. Deloitte skriver, at mange af konsulenterne kan erstattes med ansatte i Banedanmark, da projektet løber til 2024.

Ifølge Ingeniøren er Banedanmark begyndt at tage flere opgaver tilbage fra konsulenterne. Mens alle tal er hemmeligholdt beskrives den mulige besparelse som et milliardbeløb.

Banedanmark har ikke villet lade sig interviewe af Ingeniøren.

/ritzau/