S-folketingsmedlem kalder Søren Espersen ekstremist og hadprædikant: »Han er dansk politiks svar på imamen fra Grimhøj«

DFs næstformand, Søren Espersen, bliver kaldt ekstremist og hadprædikant af S-folketingsmedlemmet Lars Aslan Rasmussen. Udmeldingen kommer efter terrorangrebet i Berlin, hvor Søren Espersen på Twitter skriver, at terroristen er kommet til Tyskland med flygtningestrømmen

Foto: Simon Skipper
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det socialdemokratiske folketingsmedlem Lars Aslan Rasmussen kalder i dag Dansk Folkepartis udenrigsordfører og formand for Det Udenrigspolitiske Nævn, Søren Espersen, for »den danske ekstremist og hadprædikant«.

Det sker efter terrorangrebet i Berlin, hvor Søren Espersen tirsdag formiddag skrev på Twitter, at »Berlin-Terroristen kom til Tyskland som del af de tusinder, som forbundskansler Merkel lukkede ind i fjor«.

Berlingske har derfor spurgt Lars Aslan Rasmussen, hvorfor han kalder Søren Espersen for »den danske ekstremist og hadprædikant«

»Det er han jo. Han slår da plat på denne her tragedie. Det gjorde han også sidste gang, hvis nogen kan huske det. Han er dansk politiks svar på imamen fra Grimhøj (Moskéen red.) Der er ikke nogen forskel,« siger Lars Aslan Rasmussen.

»Han udnytter terrorangrebet i Berlin kynisk, og jeg ville blive rasende, hvis det var mine pårørende, der var kommet til skade. Det tror jeg også, at Søren Espersen var, hvis jeg straks lavede en eller anden dagsorden. Det er uværdigt, at du har et medlem af Folketinget, som endda er udenrigspolitisk ordfører, der taler på den måde.«

Men er det forkert, det Søren Espersen skriver?

»Ja, det synes jeg, det er. Det svarer til at sige efter Brevik-attentatet, at det er et resultat af, at norske kvinder får børn. Det er noget pjat at slå plat på denne her tragedie, og det burde han holde sig for god til.«

Du skriver, at han er dansk ekstremist og hadprædikant. Hvad har du af belæg for det?

»Du har masser af udtalelser fra Søren Espersen, som er ekstreme. Det har været meget vigtigt for ham, at kalde Obama for neger.«

»Så ja, jeg ser ham som en, der siger ekstreme ting, og som spreder had i det danske samfund.«

Men er han ekstremist og hadprædikant?

»Nej, det er den måde, man skriver på Twitter, ligesom han også skriver, at Obama er neger, og bagefter skriver, at han ikke mener det på den måde. Han er i hvert fald én, der blæser til had, så i mine øjne er han hadprædikant.«

Synes du, det er okay, at man som folketingsmedlem skriver sådan om sine kollegaer?

»På den måde Søren Espersen taler om andre mennesker på, så har jeg ikke noget imod det. Selvfølgelig må jeg sige, hvad jeg tænker. Dansk Folkeparti synes altid, det er enormt vigtigt, at man siger, hvad man mener. En person, der slår plat på en tragedie, og som oven i købet har gjort det flere gange, er ekstrem. Det er med til at skabe had. Nu er det sagt lidt satirisk, og jeg tror, at Dansk Folkeparti plejer at sige, hvis noget er for sjov. Det er også sagt med et glimt i øjet, men det ændrer ikke ved, at jeg synes, det han siger, er langt ude.«

Er dit tweet skrevet med et glimt i øjet?

»Han er selvfølgelig ikke prædikant. Han er ikke præst eller imam, men det er noget, han spreder. Der er ikke nogen forskel for mig, om det er en præst eller politiker, der spreder had.«

»Søren Espersen gør det gang på gang«

Han skriver, at »Berlin-Terroristen kom til Tyskland som del af de tusinder, som forbundskansler Merkel lukkede ind i fjor«. I går skrev du på Twitter: »"Allahu akbar" råbte morderen og skød den russiske ambassadør. Erdogan har fyldt tyrkiet med islamister.«

Hvad er forskellen på de to tweets?

»Jamen det er jo rigtigt. Det er korrekt, at Erdogan er islamist. Det tror jeg, de fleste politikere er enige om. Jeg har selv en far fra Tyrkiet, og jeg har selv set, hvordan det er gået. For mig at se, så er man islamist, hvis man står og råber »allahu akbar«. Søren Espersen kan ikke koble alle flygtninge som kriminelle.«.

Han skriver, at Berlin-terroristen er kommet ind med flere tusinder, og du skriver, at Tyrkiet er fyldt med islamister. Er det ikke det samme?

»Søren Espersen gør det gang på gang, hver gang der er et terrorangreb på civile. Så kommer der en eller anden udmelding om, hvordan man skal gøre, eller hvordan det er. Jeg synes, det er ret ubehageligt, at fordi der sker det her, så er alle flygtninge terrorister. Det er det, han spiller på, og det ved han godt. Det, synes jeg, han skal holde sig for god til.«

Ved at du skriver sådan om Søren Espersen på Twitter, er du så ikke med til at bidrage politikerleden?

»Jeg tror egentlig, at mange også kan lide politikere, som siger, hvad de mener, også på Twitter. Der er nogen, der ikke kan lide mig, og der er nogen, der ikke kan lide Søren Espersen. Men jeg synes, det klæder folkestyret, at der er forskel på folk. Især er der forskel på Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti.«

»Jeg synes ikke, man skal udnytte et terrorangreb til at sige, at det er på grund af flygtninge. Så meget ved han heller ikke mere om, hvad der præcist er sket (i Berlin red). Hvis terroristen kommer fra Pakistan, er han slet ikke flygtning, og det skal ikke gå udover de syriske og afghanske flygtninge.«

Men klæder det folkestyret, at man kalder et siddende folketingsmedlem og kollega for en dansk ekstremist og hadprædikant?

»Det synes jeg, han er. Det klæder heller ikke folkestyret, når han kalder nogen for neger. Det er den måde, han taler på, og sådan tror jeg bare, at jeg taler. Jeg kommer fra Nørrebro, og han kommer et andet sted fra. Jeg gider ikke lave mig om, fordi jeg sidder herinde, og så skal jeg tale på en eller anden bestemt måde. Jeg siger, hvad jeg tænker. Hvis man ikke en gang imellem må give Dansk Folkeparti igen, så synes jeg, det mister sin betydning at være herinde på Christiansborg,« siger Lars Aslan Rasmussen.

Espersen: Lars Aslan må kalde mig, lige hvad han vil

Søren Espersen selv er ligeglad med, hvad folk kalder ham. Men han mener, at Lars Aslan Rasmussen overreagerer.

»Jeg troede faktisk Twitter gik ud på at være hurtig og fortælle, hvad der sker lige i øjeblikket. Det var det, jeg gjorde. Det er uomtvisteligt, at det var den oplysning, vi fik fra politiet i Tyskland på det tidspunkt. Og det tweetede jeg,« siger Søren Espersen og fortsætter:

»Jeg er temmelig ligeglad med, hvad folk kalder mig. Jeg er blevet kaldt alt muligt. Det interesserer mig ikke. Men jeg forstår ikke, hvad meningen er. Må man kun tweete det, der er behageligt? Eller må man også gerne tweete noget, der måske er kontroversielt?«

Er du også ligeglad med, at han kalder dig dansk politiks svar på imamen fra Grimhøj?

»Ja, det må han. Han må kalde mig alt, hvad han vil. Om han så kalder mig Marianne, må han gerne det. Han har sin ytringsfrihed, og han er en fri politiker, der må sige, hvad han vil.«

Et er, hvad han kalder dig. Men han mener, du med dit tweet udnytter det, der er sket i Berlin kynisk. Gør du det?

»Hvad betyder det at udnytte det kynisk? Må Twitter kun bruges til at fortælle, at vi er forfærdede, og at vi sender vores tanker til de pårørende? Er det kun det, vi må skrive? Jeg synes, det er forfærdeligt, det der er sket, og jeg sender mine tanker til de pårørende. Men skal Twitter ikke bruges til lynhurtigt at fortælle, hvad der sker? Og skrive om, hvad det betyder, at Angela Merkel åbnede grænserne, uden at nogen kontrollerede, hvem der kom ind. Det er det, der er det interessante her.«

Hvad er det, du vil sige, når du skriver, at det nu viser sig, at »Berlin-terroristen kom til Tyskland som en del af de tusinder, som forbundskansler Merkel lukkede ind i fjor«?

»Det afgørende er, at dengang vi sagde, at vi ikke anede, hvem de mennesker, der gik på motorvejen var, og at de ikke var blevet tjekket, og at de måske var sendt afsted af Al-Qaeda eller Islamisk Stat, blev vi skældt ud for ikke at have noget hjerte. Men det er måske meget tænkeligt, at det er det, der er sket her. Vi ved, at han er kommet i den strøm, der kom i fjor, og at han har siddet i Tempelhof-flygtningelejren. Så det, vi sagde dengang, behøver man ikke længere være fornærmet over.«

Efter interviewet med Søren Espersen har tysk politi udtalt, at det er »usikkert« om den tilbageholdte mand er gerningsmanden. Da lastbilen standsede mandag aften, flygtede lastbilchaufføren i retning af den store park Tiergarten, hvor en »mistænkelig person« efterfølgende blev anholdt, har en talsmand fra politiet tidligere fortalt til Berliner Morgenpost. Spørgsmålet er, om den anholdte, en 23-årig pakistansk asylansøger, er gerningsmanden.