S: Busser ud i nødsporet

Folketingskandidat vil give plads til togpassagerer, der er tvunget over i busser, på Holbækmotorvejens nødspor. Hverken Vejdirektoratet eller hans modstander virker afvisende.

Holbækmotorvejen her er tæt besat af biler i myldretiden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Lær af udlandet, indsæt hurtigbusser i nødsporet, foreslår socialdemokraternes spidskandidat i Holbæk-kredsen Kaare Dybvad.

Udmeldingen kommer i anledning af, at Danmarks travleste enkeltsporede togstrækning på Nordvestbanen, Lejre-Vipperød, skal udvides med et ekstra spor, så trafikken forbedres og flaskehalsen undgås. Men før pendlerne på Nordvestbanen kan nyde godt af dobbeltsporet i form af flere togafgange og kortere rejsetid, skal sporet jo først bygges. Pendlerne kan derfor forvente totalspærring af togtrafikken Roskilde – Holbæk i månederne juni, juli og august i årene 2012, 2013 og 2014, samt begrænsninger på togtrafikken resten af tiden, ifølge Banedanmark.

Berlingske Forum: Er hurtigbusser i nødsporet en god idé?

- Du bliver nødt til at have et seriøst alternativ, hvis du vil fastholde pendlerne. Og den eneste mulighed for at lave en effektiv transport fra Nordvestbanens område til København, det er at have direkte busser fra hver station og busser kørende i nødsporet, når der er kø på motorvejen. Det handler om lave et alternativ, der tidsmæssigt kan modsvare togdriften, siger Kaare Dybvad (S) og påpeger, at nødsporet på Holbæk motorvejen kræver at blive forstærket, så busser kan anvende dem.

Socialdemokraterne står ikke alene med ideen, også trafikordførerne for SF og Enhedslisten bakker op om busser i nødsporet.

Venstrekandidat ikke afvisende

Socialdemokraterne har tidligere foreslået, at busser kunne køre i nødsporet i 2007. Men blev dengang afvist af daværende trafikminister Jakob Axel Nielsen (K) bl.a. med den begrundelse, at nødsporene ikke kunne klare tunge fartøjer som busser og er desuden for smalle, ifølge Vejdirektoratet. Det har ikke muligt med en kommentar fra nuværende trafikminister Hans Christian Schmidt (V), men Jan Wammen Dam (V), folketingskandidat i Holbæk-kredsen, er overvejende positiv.

- Mange lande bruger jo allerede nødsporet dagligt, så det lyder fornuftigt. Men lad os lige spise brød til. Vi skal undersøge sagen til bunds og finde ud af, hvad sporarbejdet vil betyde for pendlerne. Men hvis der er voldsomme problemer, så synes jeg da, det er værd at overveje, siger han og peger på, at vejarbejdet rundt om Roskilde bliver hurtigere færdig end beregnet, så køproblemerne på Holbæk-motorvejen måske slet ikke bliver så langvarige.

Effektive nødspor

Movia har regnet ud, at det vil koste 60 mio. kr. at gøre nødsporet på den relevante del Holbæk-motorvejen klar til busfærdsel.

De penge skal betragtes som lærepenge, da man kan afprøve funktionaliteten af ideen, mener Kaare Dybvad, der påpeger, at sporarbejdet på Nordvestbanen koster 1,3 mia. kr. til sammenligning.

Og penge til forstærkede nødspor er godt givet ud, mener trafikforsker ved Roskilde Universitet Per Homann Jespersen.

- Det er på mange måder et rigtig godt forslag, fordi det er en måde at udnytte vores motorvej meget bedre. Hvis du på en motorvej med to spor og et nødspor i hver retning sætter busser ind på nødsporene i morgenmyldretrafikken, og de kommer med et kilometers mellemrum, så vil det fordoble kapaciteten af motorvejen. Der sidder nemlig ligeså mange passagerer i en bus, som der er passagerer i bilerne på en kilometers dobbeltsporet motorvej. Så er der er virkelig noget at hente, siger han.

Gode udenlandske erfaringer

Vejdirektoratet vil ikke svare på henvendelser, der kan kobles op på valget, men i et svar fra daværende trafikminister Jakob Axel Nielsen (K) til trafikordfører Magnus Heunicke (S), melder direktoratet om positive erfaringer fra udlandet med trafik i nødsporet.

- Der er ifølge Vejdirektoratets oplysninger gode udenlandske erfaringer med brug af nødspor, står der i svaret, der nævner Holland, USA og Norge, som lande som henholdsvis har tilladt almindelige bilister, busser, og busser og taxaer at køre i nødsporene i myldretrafikken.

DSB ved endnu ikke, hvordan man vil erstatte de tabte togafgange med busser, men frygter ikke kaos.

- Vi er helt parate til at gøre det så smertefrit som overhovedet muligt for pendlerne, og vi vil inddrage vores pendler talsmænd, der kan komme med forslag til, hvad vi skal gøre, siger salgsdirektør i DSB Anne-Lise Bach Sørensen.

Ligger problemet i Roskilde?

Pendlerformanden for Holbæk pendlerklub, Elsa Munk Rasmussen, kender lidt til DSB’s planer og er fortrøstningsfuld. Hun håber på, at når sporarbejdet starter, vil rejsetiden fra Holbæk til København ikke blive mere en 10 minutter længere. Elsa Munk Rasmussen frygter mere trafikken i Roskilde by end køproblemer på motorvejen.

- Problemet er ikke på motorvejen, problemet bliver Roskilde by. Byen vil brænde sammen, siger hun og påpeger, at busserne vil dreje fra på motorvejen, før de helt store køproblemer.