S: Brugerfinansiering kan ikke alene bære Kattegatbro

En bro over Kattegat er så stort et projekt, at det ikke alene kan løftes af brugerfinansiering på samme måde som Storebæltsbroen, lyder meldingen fra S.

Brugertaling fra bilister og DSB er ikke nok, hvis der skal bygges en bro over Kattegat, mener Socialdemokraterne.

Broen er endnu på idéplan, men eksperter har anslået en pris til mellem 50 og 100 milliarder kroner. Til sammenligning kostede broen over Storebælt 21,4 milliarder, mens Øresundsbroen endte med en pris på 14,8 milliarder. De to broer er bygget for lån optaget med statsgarantier, hvorefter brugerbetaling fra bilister og togselskaber betaler af på lånene. Det betyder, at staten ikke har penge ude at svømme i projekterne, med mindre budgetterne falder sammen, så statsgarantierne skal indløses.

Men den model kan ikke bære en Kattegatbro, lyder vurderingen.

- Der skal være en delvis brugerfinansiering, men hvis det hele skal betales på samme måde som de andre store broer, vil det enten koste fem gange så meget som at køre over Storebælt eller tage 100 år at betale lånene tilbage, hvilket ikke er ansvarligt, siger Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke.

/ritzau/