Regeringens støttepartier vil have bilejere til at finansiere den grønne omstilling: Det kan koste 1.000 kroner om året

Kommission for grøn omstilling har foreslået en bestemt vejagift, der skal sætte skub i grønne biler. Det bakker regeringens støttepartier op om.

De »sorte« biler skal på sigt overtages af de »grønne« biler. Det skal koste en vejafgift på 1.000 kroner om året på alle køretøjer, hvis det står til regeringens støttepartier. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Forhandlingerne om de nye bilafgifter bliver i dag skudt i gang, og støttepartierne har et særligt tiltag i tankerne.

En ny vejafgift på 1.000 kroner om året på alle køretøjer skal være med til at skubbe gang i den grønne omstilling.

Det var den såkaldte Eldrup-kommission, der tidligere i september foreslog at indføre den årlige vejafgift. Og står det til kommissionen skal vejafgiften indføres fra 2023 som en del af løsningen på, hvordan Danmark kan fremme grønne biler uden at slå hul i statskassen.

Det kan nemlig koste staten dyrt, eftersom der årligt falder en tocifret milliardindtægt fra afgifter på benzin- og dieselbiler, og disse penge kan forsvinde, i takt med at grønne biler skal erstatte de »sorte« biler.

Og det er også en af grundene til, at Enhedslisten ser positivt på Eldrup-kommissionens forslag om en vejafgift. Det fortæller klimaordfører for Enhedslisten Mai Villadsen.

»Vi bliver nødt til at dække det hul, der kommer i statskassen,« siger hun til Politiken.

De Radikale er også positivt stemt for vejafgiften. Står det til partiet, skal afgiften mindst være på 1.000 kroner, skriver Politiken.

»Det giver nogle penge, som vi kan bruge til at gøre ejerskabet af grønne biler billigere,« siger klimaordfører Ruben Kidde (R).

Ikke alle er med

Men en ny vejafgift på 1.000 kroner om året er slet ikke nok, mener SF. Her er klimaordfører Signe Munk klar til en afgift, der er endnu højere.

En anden af Eldrup-kommissionens forslag er, at udenlandske bilister skal kunne købe adgang til de danske veje i en periode på et år, to måneder eller ti dage til en sats på henholdsvis 1.000 kroner, 360 kroner og 180 kroner.

Og det er nemlig hos de udenlandske køretøjer, at SF vil øge indtægterne. Hvis man kompenserer de danske bilejere for udgiften ud over de 1.000 kroner ved at sænke for eksempel den grønne afgift tilsvarende, vil det øge indtægten fra udenlandske køretøjer, der ikke kompenseres.

Men det er slet ikke muligt, at en sådan model kan indføres, da en lignende model i Tyskland blev underkendt, da den stred imod princippet om ligebehandling på det indre marked.

På trods af ønsket om vejafgiften på 1.000 kroner er de fleste eksperter og politikere enige om, at det ville være bedre, at ejerne betalte en afgift, der er baseret på det antal kilometer, som bilejeren har kørt.

Men det ville ifølge kommissionen kræve IT-systemer, som ikke findes i dag.