Regeringen vil kulegrave kørselsfradrag til udlandet

Skatteministeriet vil efter politisk pres nu undersøge EU-borgeres brug af kørselsfradrag.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Skatteminister Morten Østergaard (R) lover at afdække, om EU-borgeres brug af kørselsfradrag har taget overhånd. Det skriver Jyllands-Posten.

Det sker, efter flere partier i kraftige vendinger har kritiseret, at der i dag ikke er sat en øvre grænse for kørselsfradraget - heller ikke for EU-borgere, som arbejder i Danmark, men bor i udlandet.

Jo længere væk man bor, des højere bliver skattefradraget. Morten Østergaard skriver i en kommentar til Jyllands-Posten:

»Jeg vil nu undersøge, om de teoretiske eksempler har rod i virkeligheden, og om der er utilsigtet anvendelse af kørselsfradraget, og jeg opfordrer til, at vi også i denne sag tager debatten på et oplyst grundlag«.

Samtidig overvejer et flertal uden om regeringen - bestående af Venstre, Enhedslisten, de Konservative og Dansk Folkeparti - at kræve et loft over, hvor højt et fradrag der kan udbetales.

Politisk ordfører for Venstre Inger Støjberg (V) understreger, at partiet ikke vil skabe usikkerhed om almindelige lønmodtageres mulighed for at få tilskud til benzinen, hvis de vælger at køre langt for at arbejde. Hun efterlyser en omfattende analyse fra Skatteministeriet af, hvilke konsekvenser et loft over fradraget vil have.

Finansordfører for de Konservative Brian Mikkelsen (K) foreslår en model, hvor loftet i princippet udmåles efter et danmarkskort, så der er fradrag for, hvad der svarer til en tur fra Skagen til Gedser, hvor fradraget fortsat kan benyttes af udenlandske arbejdstagere.