Regeringen vil indsætte bompengetog

Når bilister i 2014 skal betale bompenge for at køre ind og ud af København, vil der forinden være indsat flere metro-, regional- og S-tog samt S-busser.

Regeringen lover nu, at der vil blive investeret så mange penge i tog og busser, at offentlig transport vil blive et reelt og komfortabelt alternativ til bilkørsel inden indførslen af bompenge. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Blot en uge før transportminister Henrik Dam Kristensen (S) efter planen fremlægger et lovudkast til den omdiskuterede betalingsring i København, går regeringen nu ud og lover, at kapaciteten i den kollektive trafik vil blive øget i tilstrækkelig grad, inden bilisterne fra sommeren 2014 skal betale bompenge.

Ifølge planen skal der køre metrotog med 100 sekunders interval i myldretiden mod 120 sekunders interval i dag. Derudover skal der anskaffes nyt materiel til de sjællandske regionaltog, og på S-banen er der lagt op til, at flere afgange end i dag skal bestå af lange togstammer. Også antallet af S-busser skal øges.

»Allerede i dag er der togpassagerer, som må stå op, og det problem vil vi løse ved at indsætte flere vogne og få noget nyt materiel og på den måde sikre flere siddepladser. Derudover vil vi øge hyppigheden af afgange. Målet er, at alle - såvel nye som gamle kunder - vil opleve, at både komforten og kapaciteten vil være bedre i 2014 end i dag,« siger Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn.

Vejdirektoratet har beregnet, at væksten i antallet af togture vil stige med cirka tre pct., når bilister skal betale op til 25 kroner for at køre ind og ud af København. Og med løftet om at den fornødne kapacitet vil blive sikret forinden, er det regeringens håb, at kritikken fra 15 oprørte borgmestre i de københavnske omegnskommuner forstummer eller i det mindste bliver mere afdæmpet.

»Vi er indstillede på at imødekomme omegnsborgmestrenes krav om at bruge penge forlods på øget kollektiv trafik. Ifølge trafiktallene er der heller ingen grund til at være så nervøs for øget trængsel i togene, som nogle borgmestre er,« siger Rasmus Prehn, der dog endnu ikke kan sætte kroner og øre på løfterne.

Vigtigt at placere ringen rigtigt

Talsmanden for de 15 omegnsborgmestre, Rødovres borgmester, Erik Nielsen (S), er positiv over for regeringens nye løfte, men han mener fortsat, at loven om en betalingsring bliver hastet igennem, uden at alle konsekvenser bliver undersøgt grundigt.

»Det er rigtig godt, hvis der nu er mulighed for, at man på forhånd kan gennemføre investeringer i den kollektive trafik. Men vi fastholder, at det er forkert at rykke betalingsringen fra Ring 2 til Københavns kommunegrænse. Man taler meget om trængsel i København, men en placering ved kommunegrænsen skaber ifølge vores beregninger øget trængsel i Rødovre og Herlev på blandt andet Ring 3 og Tårnvej,« siger Erik Nielsen.

Regeringens løfte beroliger dog ikke den borgerlige opposition. Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, siger, at regeringen har valgt at haste noget lovsjusk igennem frem for at vente på effekterne af milliardinvesteringer i Metro Cityringen, nye signaler på S-banen og en letbane i Ring 3 samt en stor analyse af investeringsbehovet i hovedstadsområdet, som er færdig i 2013.

»Jeg føler mig ikke tryg. Man forsøger at liste betalingsmuren ind ad bagdøren af hensyn til SF. Det er vel den eneste mærkesag, de får gennemført,« siger Kim Christiansen.B