Regeringen vil bruge 173 milliarder på alt fra asfalt til ladestandere: »Gammel vin på nye flasker«

Regeringen har nu præsenteret sin store infrastrukturplan »Danmark Fremad«. Dansk Folkeparti og Venstre mener, at meget af udspillet er genbrug fra de blå partiers tidligere planer, mens Enhedslisten savner fokus på miljø og biodiversitet.

 
Regering har på et pressemøde fremlagt deres udspil om en opgradering af den danske infrastruktur. Udspillet indeholder investeringer for 173 milliarder kroner. Video: Ritzau Scanpix. Redigering: Mathilde Oddershede Geertsen. Fold sammen
Læs mere

En udvidelse af Hillerødmotorvejen, en færdiggørelse af Kalundborgmotorvejen og en udvidelse af Ring 4 ved København.

Det er blot få punkter i regeringens 52-sider lange infrastrukturplan frem til 2035, »Danmark Fremad«, som torsdag er blevet præsenteret ved middagstid.

Det er finansminister Nicolai Wammen (S), transportminister Benny Engelbrecht (S) og indenrigs- og boligminister (S) Kaare Dybvad, der på et pressemøde i Kalundborg fortæller om planen.

»I dag præsenterer regeringen den mest omfattende infrastrukturplan nogensinde,« indleder Wammen.

Af udspillet fremgår det, at regeringen ønsker at bruge 105,8 milliarder kroner på ny infrastruktur frem til 2035. Desuden vil regeringen bruge 55 milliarder til at færdiggøre og vedligeholde nuværende projekter samt 12,7 milliarder på at bygge en vej- og metrobetjening af Lynetteholm ud for København.

Udspillet indeholder alt fra udvidet S-toglinje, som også skal gå til Roskilde Station, til at reducere støjgener på de mest belastede strækninger i hovedstadsområdet – eksempelvis ved Motorring 3.

Finansminister Nicolai Wammen (S) transportminister Benny Engelbrecht (S) samt indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek (S) holder pressemøde om Danmark regeringens nye plan for investeringer i dansk infrastruktur. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.

Regeringen vil endvidere afsætte 0,5 milliarder frem mod 2030 til at udrulle 630 lynladepladser fordelt på 50 såkaldte ladeparker.

»Herved vurderer Vejdirektoratet, at 99,9 procent af de lange ture på statsvejnettet kan gennemføres i elbil uden omvejskørsel,« fremgår det af udspillet. Ambitionen er, at der skal være én million grønne elbiler på vejene i 2030.

Wammen oplyser på pressemødet, at regeringen nu vil invitere Folketingets partier til forhandlinger. Finansministeren håber, at der vil ligge en aftale klar inden sommerferien.

Transportordfører i Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, siger, at en overordnet melding kort efter præsentation er, at planen ser fornuftig ud forud for forhandlingerne.

»Vi har ventet meget længe på det her. Omsider kommer planen. Jeg vil gerne kvittere for, at regeringen har fremlagt et ambitiøst udspil, hvor vi sagtens kan genkende en stor del af vores egen aftale fra marts 2019. Der er meget genbrug, og det vil vi gerne kvittere for,« siger Kristian Pihl Lorentzen, der understreger, at også Venstre går efter en bred aftale.

»Der er stort fokus på vejene, og det glæder vi os over, for fremtidens vejtrafik bliver grøn i takt med, at bilerne bliver det.«

Samtidig påpeger transportordføreren dog »en alvorlig mangel«.

»Hærvejsmotorvejen mangler. Det projekt skal sikre en balanceret udvikling i den vestlige del af danmark. Udvidelsen af E45 kan ikke stå alene,« mener han.

Den omdiskuterede jernbane fra Vejle til Billund - også kaldet Billundbanen - skal ifølge regeringen droppes.

Det er en jernbane, som DF-formand Kristian Thulesen Dahl har arbejdet for i flere år. Adspurgt, hvad V-ordføreren tænker om, at den – populært kaldte – »Tullebane« er væk, siger han:

»Vi lever fint med, at Tullebanen er væk. Det er okay, for det er en motorvej, Billund har brug for,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Hans Kristian Skibby, der er transportordfører i Dansk Folkeparti, kalder det »brændærgerligt«, at Billundbanen ikke er i planen.

»Danmarks næststørste lufthavn i Billund, som har fantastisk vækstrater, skal føle sig amputeret i forhold til ikke at kunne få kollektiv traik derud,« siger han.

DF-ordføreren mener, at »rigtig meget af planen er gammel vin på nye flasker.«

»Det eneste nye er, at vi nu skal forhandle. Det har vi efterspurgt siden valget. Rigtig mange af projekterne har ganske lang historik, og vi har længe har ventet på en afklaring,« siger Hans Kristian Skibby.

Nicolai Wammen siger på pressemødet, at planen er CO2-neutral. Der har flere op til pressemødet stillet spørgsmål ved.

Størstedelen af pengene i udspillet skal gå til ny asfalt til motorveje. Diverse organisationer og politiske partier mener, at regeringen svigter klimaet og den grønne omstilling med sit fokus på mere motorvej. Det har eksempelvis Danmarks Naturfredningsforening og regeringens støtteparti Enhedslisten udtalt op til pressemødet.

Transportordfører i Enhedslisten Rasmus Vestergaard Madsen siger til Berlingske:

»Jeg havde håbet, at regeringen havde været mere visionære. De lægger op til at bruge over halvdelen af midlerne til nye veje og motorvej. Det giver mig flashbacks til den jyske motorvejsmafia. Vi står midt i en klima og biodiversitetskrise, og det her vil betyde flere biler på vejene.«

Men regeringen sigter jo efter flere elbiler og siger, at udspillet er CO2-neutralt.

»Jeg vil gerne se de klimaberegninger og hvilke skæringsdatoer, der er sat. Vi skal nå de nødvendige CO2-reduktioner, også på vejtransporten i 2030. Vi skal hente yderligere reduktioner ved at investere i kollektiv trafik og mere cyklisme,« siger Rasmus Vestergaard Madsen.

Socialdemokratiets udspil bygger på syv pejlemærker:

  • »Færre skal sidde i kø« og »Kollektiv transport skal være attraktiv«
  • »Det skal være lige så nemt at køre i en grøn bil som i en fossil bil«
  • »Flere skal vælge cyklen«
  • »Færre skal plages af støj fra trafikken«
  • »En mere grøn retning«
  • »Det skal være mere trygt at færdes på vejene«