Regeringen vil både have togfond og Kattegatforbindelse

Der er plads til både togfond og Kattegatforbindelse, fastslår transportministeren. Enhedslisten er lodret uenig, mens de borgerlige er utilfredse med regeringens håndtering af trafikprojekterne.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lanceringen af Togfonden DK får ikke dødsklokkerne til at ringe over Kattegatforbindelsen. Det fastslår transportminister Pia Olsen Dyhr (SF), efter Venstre, Konservative og Liberal Alliance har krævet ministeren i samråd for at fortælle, hvad togfonden kommer til at betyde for planerne om en forbindelse mellem Jylland og Sjælland.

»Udspillet om togfonden betyder ikke, at en Kattegatløsning ikke kan være relevant på længere sigt. Der er ikke tale om et enten eller,« siger Pia Olsen Dyhr.

De borgerlige undrer sig over, at regeringen har fremlagt planerne for togfonden, inden man kender resultatet af en omfattende analyse af fremtidens trafik. Analysen ventes klar i løbet af efteråret.

»De tre regeringspartier er selv med i det trafikforlig, hvor vi aftalte at bestille analysen. Jeg synes, det er grotesk, at regeringen farer frem med togfonden uden at afvente resultatet,« siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) og uddyber:

»Vi har først de konkrete beregninger om nogle måneder, så det er dybt uansvarligt, at regeringen forsøger at presse togfonden igennem, som om at det er eneste løsning. Det er aldrig set før, at man kaster en så vidtrækkende plan på bordet uden at skele til analyser,« siger han.

Pia Olsen Dyhr er uenig:

»Jeg ser frem til resultatet af analyserne for Kattegatforbindelsen, men vi har ikke behov for at afvente disse for at træffe beslutning om Togfonden DK«.

Målsætningen med regeringens togfond er blandt andet at sikre indførelsen af den såkaldte timemodel, der vil nedbringe transporttiden mellem landets største byer.

»For det første er timemodellen et meget mindre og mere begrænset projekt end en Kattegatforbindelse. Timemodellen omfatter en række forbedringer, som vi kan gå i gang med her og nu, så passagererne inden for relativt kortere tid kan begynde at opleve forbedringer,« siger Pia Olsen Dyhr og tilføjer:

»For det andet er timemodellen og Kattegatforbindelsen ikke projekter, der kan erstatte hinanden, men snarere projekter, der supplerer hinanden«.

Regeringspartierne og Enhedslisten ser vidt forskelligt på sagen.

»Timemodellen afliver Kattegatforbindelsen, og det har vi det helt fint med. Det vil være helt håbløst at investere i den efterfølgende. Vi mener simpelthen ikke, at der er plads til begge,« siger trafikordfører Henning Hyllested (Ø) til Politiken.

De Radikale ser dog helt anderledes på sagen:

»Vi mener, at Danmark på sigt vil få både en Kattegatbro og en togfond. Mens togfonden handler om at komme rundt i Østjylland, fra Fyn til Jylland og omvendt og rundt i Trekantsområdet, så handler Kattegatbroen om at komme fra København til Aarhus og omvendt,« siger trafikordfører Andreas Steenberg (R). Tilsvarende toner lyder fra Socialdemokraterne:

»Hvis vi gennemfører togfonden i det tempo, vi har planlagt, kan der godt være noget, der tyder på, at Kattegatforbindelsen ikke er aktuel med samme hast, som den har været før,« siger transportordfører Rasmus Prehn (S) til Politiken.