Regeringen klar med indstilling: Her er Danmarks nye kampfly

Lockheed Martins F-35A Lightning har vundet regeringens gunst i kampen om at blive Danmarks nye kampfly, erfarer TV 2.

F-35 Joint Strike Fighter. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: © US AIR FORCE / Reuters
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Regeringen indstiller kampflyet F-35 (Joint Strike Fighter) til at være det kampfly, der skal erstatte Danmarks F-16-fly. Det erfarer TV 2.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og forsvarsministeren Peter Christensen (V) vil ifølge en pressemeddelelse fra regeringen oplyse om regeringens anbefaling på et pressemøde klokken 10 torsdag. Her vil de - erfarer flere medier - offentliggøre, at regeringen mener, at Danmark bør afgive en ordre på 27 fly af typen F-35A Lightning II.

Pressemeddelelsen oplyser dog ikke, hvad regeringens anbefaling vil være.

Nyt Kampfly Program-kontoret under Forsvarsministeriet har for kort tid siden afleveret sin evaluering af de tre kandidatfly - det fælleseuropæiske Eurofighter, og de to amerikanske fly F18 Super Hornet og F-35 (Joint Strike Fighter) - til forsvarsministeriet.

Herefter er der lagt op til, at de øvrige partier (SF, R, K, S, DF, LA) får mulighed for at se rapporten, og forsvarsforligskredsen beslutter, hvad der skal være Danmarks kampfly i de næste i hvert fald 30 år.

Venstre udenrigsordfører, Michael Aastrup Jensen, kan ikke bekræfte, at regeringens indstilling bliver F-35, men han vil dog gerne rose flyet, som han mener, er »det helt rigtige fly« til de opgaver, Danmarks luftvåben skal løse.

»Det skal kunne forsvare os mod potentielle trusler i nærområdet: Et mere aggressivt Rusland, og en verden vi ikke ved, hvad bringer.«

»Dernæst skal vi også have et kampfly, der kan være ude på internationale missioner, som eksempelvis den der er i Irak og Syrien,« siger han.

Hverken Dansk Folkepartis forsvarsordfører, Marie Krarup, eller SFs forsvarsordfører, Holger K. Nielsen, ønsker onsdag eftermiddag at kommentere nyheden. De Konservatives forsvarsordfører, Rasmus Jarlov, er dog ikke tilfreds med antallet.

»Jeg synes, det er for få fly, og jeg kan ikke tage stilling til, om det er det rigtige fly, før vi har modtaget rapporten fra det såkaldte kampflykontor,« siger han til Ritzau.

»Men jeg er glad for, at vi kan få et forslag fra regeringen på banen, så vi kan komme i gang med forhandlingerne, for vi trænger til at få truffet en beslutning om nye fly. Det kan ikke vente længere.«

Den kritik afviser Michael Aastrup Jensen.

»Jeg går ud fra, at det er en militærfaglig vurdering. Det synes jeg ikke, at vi politisk skal gå ind og blande os i.«

Uanset hvilket fly, Danmark vælger som erstatning for de nuværende F16-kampfly, skal udgifterne holdes inden for den økonomiske ramme, der er aftalt.

Det siger forsvarsordfører Leif Mikkelsen (LA), hvis parti er med i forsvarsaftalen fra 2012, efter at regeringen vil indstille, at Danmark køber 27 fly af typen F-35 Joint Strike Fighter.

»Den økonomiske redegørelse bliver afgørende. Men jeg har en forventning om, at man holder det inden for forliget,« siger Leif Mikkelsen:

»Det flykøb må ikke afstedkomme, at der skal tilføres flere penge.«

Leif Mikkelsen ønsker endnu ikke at tage stilling til, om F-35 er det rigtige fly for Danmark, eller om 27 er lige nøjagtigt det antal, Danmark har brug for.

»Jeg går ud fra, at vi får det fremlagt meget grundigt af de folk, der har arbejdet med det i årevis,« siger han.

»Der har været bekymring for, om det nu er afprøvet godt nok, så vi ikke får en ny IC4-skandale.«

Med indstillingen af kampflyet når en 20-årig proces sit foreløbige højdepunkt, siden Danmark i 1997 blev et af ni partnerlande, der gik sammen om at udvikle »morgendagens kampfly«.

I hovedtræk er processen forløbet således:

* 1997: Danmark går med i industrisamarbejdet omkring udviklingen af F-35-jagerne kaldet Joint Strike Fighter og indbetaler de første 70 millioner kroner af i alt omkring 2 milliarder kroner til programmet.

* 2005: Forsvarets Materieltjeneste inviterer fire flyproducenter, Lockheed Martin, Eurofighter, Dassault og Gripen, til konkurrencen. Franske Dassault vælger ikke at svare.

* Efteråret 2007: Projekt Nyt Kampfly under Forsvarskommandoen oprettes. Det særlige projektkontor skal udarbejde en analyse, der skal danne beslutningsgrundlag for politikernes valg af nyt kampfly.

* December 2007: Eurofighter trækker sig fra den danske konkurrence.

* Maj 2008: Boieng indtræder i konkurrencen med sit Super Hornet-fly.

* 2009: Daværende forsvarsminister Søren Gade (V) udskyder i to omgange beslutningen om typevalget til starten af 2010.

* 2010: Ny forsvarsminister Gitte Lillelund Bech lægger beslutningen på is med henvisning til, at F-16 har flere gode år i sig.

* Marts 2013: Kampflykonkurrencen genopstartes med deadline i sommeren 2015 og Eurofighter får lov at genindtræde i konkurrencen.

* Juli 2014: Saab trækker det svenske Gripen fra konkurrencen.

* Foråret 2015: Projekt Nyt Kampflys rapport med beslutningsgrundlaget for typevalget er reelt færdig, men låses inde mens skiftende ministre i Forsvarsministeriet fortsætter med at udskyde den politiske del af processen.

* August 2015: Den nytiltrådte forsvarsminister Carl Holst (V) udskyder typevalget til efteråret 2015.

* December 2015: Forsvarsminister Peter Christensen (V) udskyder typevalget til foråret 2016.

* Maj 2016: Regeringen peger på sit bud på Danmarks nye kampfly?

* 2020: De første fly forventes leveret.

* 2024 De sidste F-16 forventes udfaset.

FAKTA: Her kan du læse om flyets egenskaber:

* F-35 Lightning II - også kendt som Joint Strike Fighter

* Producent: Lockheed Martin

* Jomfruflyvning: 2006

* Anslået stykpris (anskaffelse): Cirka 700 millioner kroner.

* Rækkevidde: 2500 kilometer

* Topfart: Mach 1,6

* Tophøjde: 15.240 meter.

* Nuværende og kommende brugere: USA, Storbritannien, Australien, Norge, Holland, Italien.

/ritzau/