Regeringen afslører: Så god er din kommune til at få ledige i job

Regeringen er hård ved København, men blid ved Frederiksberg, i en ny opgørelse over, hvor gode kommunerne er til at få borgerne væk fra en række offentlige ydelser. København er ikke imponeret over opgørelsen, men lover dog bedring.

Ifølge beskæftigelsesministeren vil en ny rangliste over kommunal beskæftigelsesindsats »slet og ret sætte spot på, hvor man ikke gør nok for ledige, og hvem der er gode, og som man kan lære noget af«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen

Er du ledig, men gerne vil klare dig selv, er det langt fra ligegyldigt, hvilken kommune du bor i.

Det fremgår af en rangliste, hvori Beskæftigelsesministeriet opgør, hvor gode de enkelte kommuner er til at få deres borgere væk fra dagpenge, kontanthjælp og sygedagpenge.

Se listen her.

Således afslører benchmarkingen, som den hedder, at Frederiksberg Kommune er nummer to på listen over de kommuner, hvor der er færrest borgere på offentlig forsørgelse end forventet i forhold til kommunernes rammevilkår.

I forhold til forventet i 2017 var 760 færre borgere på Frederiksberg på en af tre former for offentlige ydelser, hvilket betyder, at kommunen har sparet over 57 millioner kroner.

Lige omvendt er det med nabokommunen København, der ligger nummer 83 ud af de 98 kommuner. Her er 1.630 flere fuldtidspersoner end forventeligt på offentlig forsørgelse med en meromkostning på over 130 millioner kroner til følge.

Listen afslører i det hele taget, at store kommuner ikke nødvendigvis er bedre end små kommuner – eller omvendt – til at få borgere bort fra offentlig forsørgelse. På samme måde er jyske kommuner ikke bedre end sjællandske – eller omvendt – i forhold til beskæftigelsesindsatsen.

Ifølge beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) sætter ranglisten »slet og ret spot på, hvor man ikke gør nok for ledige, og hvem der er gode, og som man kan lære noget af«.

I opgørelsen sammenholder hans ministerium, hvor mange borgere de enkelte kommuner har på offentlig forsørgelse som enten kontanthjælps-, dagpenge- eller sygedagpengemodtagere, med det antal, ministeriet mener, at der burde være på baggrund af kommunernes rammevilkår. Såsom uddannelsesniveauer, andelen af borgere med ikke-vestlig baggrund og det lokale arbejdsmarked.

Hvad siger det, at der er så stor forskel på København og Frederiksberg?

»Jeg er glad for, at det kommer ud i de offentlige rum, for der er penge at hente, hvis man gør sig mere umage og præsterer bedre. Men jeg er også sikker på, at vi får en teknisk debat om, hvorvidt tallene nu også er rigtige. Dem, der ligger i toppen, vil sige, at tallene er meget præcise, mens dem, der ligger i bunden, vil sige, at de ikke er til at stole på,« siger Troels Lund Poulsen:

»Hvis København bliver ved med at ligge så lavt, må vi spørge, hvad de vil gøre for at ligge bedre. Man kan altid gøre noget.«

Borgmester til kaffe

Hvilke muligheder har I for sanktioner?

»Hvis man bliver ved med at ligge langt nede på listen, vil vi bede om en forklaring og invitere borgmesteren herind til en kop kaffe. Det plejer at have en effekt,« siger han.

Beskæftigelsesministeriet ser i en anden rangliste alene nærmere på kontanthjælpsområdet, og her havner København helt nede på en 92. plads.

Beskæftigelsesborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) erkender, at København kan gøre mere for at få borgere væk fra overførselsindkomster. Men hun kan ikke lade være med at undre sig over, at Troels Lund Poulsen i sin samlede liste ser bort fra bl.a. førtidspensionsområdet.

For København er ifølge Cecilia Lonning-Skovgaard netop en af de kommuner, hvor forholdsvist færrest borgere blive tildelt førtidspension. I stedet forbliver de i beskæftigelsesindsats, hvilket bidrager til, at København kravler op på den nye liste.

»Jeg er helt på det rene med, at vi kan gøre det bedre i forhold til de tungeste kontanthjælpsmodtagere, og det skal vi fremadrettet blive bedre til,« siger hun:

»Problemet er, at er man virkelig langt væk fra jobmarkedet, så var man, hvis man var i en anden kommune, blevet tildelt en førtidspension, hvor man hos os kæmper videre for et job.«

Hun understreger, at listen ikke får København til at tildele flere borgere førtidspension. Hun tilføjer dog, at hun sagtens kan forestille sig, at kommunen fremover vil være »mindre restriktiv« i forhold til førtidspension.

Ikke mere mindfulness i København

»Men det er ikke for listens skyld,« siger hun og beskriver, at København i stedet for »varmtvandsbassiner og mindfulness« nu arbejder »meget mere virksomhedsrettet med bl.a. mentorforløb«.

Så næste gang er København højere på listen?

»Det kan jeg love dig for,« lyder det fra borgmesteren.

De enkelte lister vil ifølge ministeriet blive opdateret hvert halve år.

Formand for arbejdsmarkeds- og uddannelsesudvalget på Frederiksberg, Lone Loklindt (R), forklarer Frederiksbergs lune placering på listen med, at kommunen trækker på erfaringer med at få flygtninge i arbejde ved hjælp af såkaldte branchepakker.

Pakkerne skal gøre flygtningene hurtigt klar til at få job i udvalgte brancher med gode jobmuligheder, og Frederiksberg har udvidet pakkerne til også at gælde kontanthjælpsmodtagere, der er erklæret for jobparate.

»Man har valgt at sige, at vores beskæftigelsesindsats – i stedet for at have primært fokus på, hvad den ledige kunne tænke sig – har meget hurtigere fokus på, hvad det er for nogle behov, erhvervslivet har. For erhvervslivets behov er der, hvor der er nogle jobåbninger,« siger hun.