Rasende Søren Espersen om kinesisk pres på Det Kongelige Teater: »Hvad helvede bilder de sig ind?«

DF-politikeren og formanden for Folketingets Udenrigspolitiske Nævn bruger en række af sprogets værste eder om Kina og den kinesiske ambassade i Danmark. Det sker efter Radio24Syvs afsløring af, at ambassaden skal have presset på for at forhindre en regimekritisk dansetrup i at optræde på Det Kongelige Teater. Men ambassaden har ingen hensigter i at udøve politisk pres, siger den selv.

Formanden for Folketingets Udenrigspolitiske Nævn og Dansk Folkepartis udenrigsordfører, Søren Espersen (DF), er edderspændt rasende.

Årsagen er Radio24Syvs afsløring af, at den kinesiske ambassade sidste år skal have lagt pres på Det Kongelige Teater for ikke at lade den regimekritiske dansetrup Shen Yun optræde på den danske nationalscene. Shen Yun fik i sidste ende afslag fra Det Kongelige Teater, ifølge teaterchef Morten Hesseldahl bl.a. fordi Det Kongelige Teater ikke vil »tages som gidsel i en politisk kamp«, som Hesseldahl har formuleret det til Radio24Syv.

Men sagen er udtryk for, at »Kina bliver mere og mere chauvinistisk og mere og mere uappetitligt i forhold til det pres, de lægger på Danmark«, mener Søren Espersen.

»Vi har oplevet det i så mange sammenhænge. Der er restauranter i København, der bliver ringet op og boykottet af Kina, fordi de engang har haft et Taiwan-arrangement, vi ser det her med Dalai Lama (som danske politikere tidligere har afvist at mødes med, red.), vi ser det her med kunsten. De lægger os jo på is, hvis vi ikke retter ind efter dem. Det er rigtig ubehageligt,« siger Søren Espersen og tilføjer:

»De kører frem over hele verden, og vi bestiller ikke andet end at fedte for dem i alle ender og kanter med alle deres pandaer. Jeg er simpelthen rasende over den måde, hvorpå vi bare bukker os for det der kommunistiske diktatur. Det er ikke i orden,« lyder det fra Søren Espersen.

Som formand for Det Udenrigspolitiske Nævn er han ikke en hr. hvem-som-helst. Nævnet er grundlovsbestemt, og der står i Grundloven, at regeringen skal rådføre sig med Nævnet »forud for enhver beslutning af større udenrigspolitisk rækkevidde«.

Radio24Syvs historie baserer sig på en mailkorrespondance, som radiostationen har fået aktindsigt i hos Det Kongelige Teater. Af korrespondancen fremgår det, at den kinesiske ambassades kulturafdeling på et møde med Det Kongelige Teaters chef for kommerciel udlejning i august sidste år »sluttede mødet af med at høre, om vi var i dialog med Shen Yun, og anmodede om, at vi ikke tillod dem at leje vores faciliteter«, som der står.

Søren Espersen, en anmodning lyder vel ikke just som decideret pres?

»Men hvad fanden rager det Kina, hvem vi har til at komme og danse på vores scener? Kunne vi nogensinde drømme om at stille de samme betingelser ude i Kina? Det tror jeg ikke, vi kunne. Hvad helvede bilder de sig ind? De er om sig i en grad, de tolerer ikke nogen som helst chikane, og så fører de sig frem på alle mulige scener. Og vi glemmer, at der er tale om et kommunistisk diktatur.«

Kina har tidligere lagt pres på andre teatre for at forhindre Shen Yun i at optræde. Det var også tilfældet, da Shen Yun i april 2016 optrådte i Musikhuset i Aarhus. Her valgte teatrets ledelse imidlertid at fastholde lejeaftalen med Shen Yun-truppen, som efterfølgende blev set af 3.000 tilskuere ved to forestillinger.

Video: Sådan reklamerer Shen Yun for sig selv

»Jeg mener ikke, at vi i Musikhuset skal tage politiske vurderinger af, hvem der må leje sig ind i vores hus. Der er ytringsfrihed i landet,« siger direktør Jan Christensen:

»Vi vurderer alene på baggrund af det kunstneriske - ellers kunne vi bruge relativt meget tid på at vurdere den politiske eller anden lødighed af arrangementer i Musikhuset.«

Shen Yun opfører ifølge eget udsagn klassisk kinesisk dansekunst og hævder på sin hjemmeside, at det kinesiske kommunistparti ser traditionel kinesisk kultur »som sin største rival«. Den kinesiske ambassade har derimod tidligere advaret mod Shen Yun, fordi dansetruppen udspringer af den såkaldte Falun Gong-bevægelse, som er forbudt i Kina og ifølge det officielle Kina er en »samfundsnedbrydende kult«.

Shen Yun har ifølge Radio24Syv flere gange uden held forsøgt at leje en scene på Det Kongelige Teater, men teatret har afvist Shen Yun, bl.a. med en begrundelse om, at de ikke lever op til teatrets krav til det kunstneriske niveau.

Ifølge teaterchef Morten Hesseldahl har nationalscenen »konkret vurderet Shen Yuns forestilling og ikke fundet den egnet til os«, som han siger til Radio24Syv.

Men Søren Espersen »tror ham ikke over en dørtærskel«.

»Vil det så sige, at hvis de får hende, der står og spjætter ud på venstre side af scenen til at danse lidt bedre, så kan de godt (optræde, red.)? Hold dog op. De optræder på alle verdens store scener, senest på operaen i Berlin. Mon ikke de er lige så kunstnerisk bevidste som Morten Hesseldahl. Det tror jeg vist nok.«

Men du har ikke set forestillingen, så hvordan kan du vurdere det kunstneriske niveau?

»Det kan jeg overhovedet heller ikke,« siger Søren Espersen:

»Jeg har ikke et klap forstand på kunst, så det afholder jeg mig fra at udtale mig om. Det er bare mærkeligt, at alle andre scener i store lande rundt om i verden synes, det er okay, men Morten Hesseldahl ikke synes, at det er.«

Shen Yun har optrådt på en række prominente udenlandske scener, heriblandt Carnegie Hall og David H. Koch Theater i amerikanske New York City, og til april optræder dansetruppen på The Kennedy Center Opera House i hovedstaden Washington, D.C.

Ifølge teaterchef Morten Hesseldahl skyldes Det Kongelige Teaters afvisning af at leje ud til Shen Yun først og fremmest, at landets nationalscene ikke skal tages som gidsel i en politisk kamp.

»Vi ønsker at give det stempel, at Det Kongelige Teater lægger scene til noget, som helt tydeligt er en politisk bevægelse,« siger han:

»Men der er jo masser af andre steder, som de kan leje på helt almindelige kommercielle vilkår, som de har gjort rundt om i Europa. Så vidt jeg kan se, er der ikke nogen nationale scener blandt de scener, de har optrådt på.«

Så I har ikke sagt nej, fordi I godt ved, at Kina ikke kan lide Falun Gong?

»Nej det ville jeg være fuldstændig ligeglad med. Politikerne kan have en holdning, men jeg som teaterchef ville være helt hævet over det,« siger Morten Hesseldahl.

Men Morten Hesseldahl bliver »netop taget som gidsel af Kommunist-Kina«, siger Søren Espersen:

»Han spiller deres rolle fuldstændig til perfektion. Lige præcis, som de vil have det: Det bliver undertrykt, det bliver ikke til noget, og så har diplomatiet i Kina vundet endnu en sejr.«

Havde Shen Yun fået lov til at optræde på Det Kongelige Teater, er Søren Espersen sikker på, at det ville have fået konsekvenser for den danske eksport til Kina. Han nævner, at Norge mistede sin politiske kontakt med Kina i seks år efter, at den kinesiske menneskerettighedsforkæmper Liu Xiaobo i 2010 blev tildelt Nobels Fredspris. Men den slags skal der ikke tages hensyn til, erklærer Espersen.

»Det er præcis det, vi gjorde i forhold til Nazityskland i 1930erne, hvor vi på samme måde blev kaldt ind, hvis der var politiske stykker, der blev sat op i København. Så kom der en eller anden gesjæftig tysker fra ambassaden og sagde, at det måtte vi ikke, og så lod man være. Man laver præcis det samme og igen over for et diktatur. Så nej, det er bestemt ikke i orden. Det er noget svineri, at vi fortsætter med det.«

Berlingske har forespurgt en kommentar fra den kinesiske ambassade, og viceambassadør Hu Hongbo har sendt følgende skriftlige kommentar:

»Vi er meget overraskede over nogle af kommentarerne og har brug for mere tid til at bekræfte deres ægthed. Men vi vil venligt minde danske venner, der er interesserede i den kinesiske kultur, om, at »Shen Yun« overhovedet ikke er en kulturel optræden i almindelig forstand. Som mange udmærket er klar over, prædiker »Falun Gong« kætterske vildfarelser, der er imod menneskeheden og udøver ekstrem mental manipulation af tilhængerne, og blev derfor forbudt ved kinesisk lov i 1999. »Shen Yun Performing Arts« er et politisk redskab af »Falun Gong”-kulten.

De har opført de såkaldte ”Shen Yun” forestillinger i adskillige lande i de seneste år med henvisning til, at de promoverer kinesisk kultur og fremviser den orientalske charme. Men faktisk er forestillingerne fyldt med kultiske beskeder og indeholder angreb på den kinesiske regering. Den kinesiske ambassade holder fast i Kinas udenrigspolitiske principper herunder ikke-indblanding i hinandens interne affærer og har ingen hensigter om at udøve såkaldt politisk pres. Men vi modsætter os også klart enhver handling, der skader Kinas kerneinteresser og underminerer relationerne mellem Kina og Danmark.«