Når et mindretal i det danske samfund kommer i overtal på et gymnasium, er det en mærkelig situation, mener Niels Egelund, der er professor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet.

Derfor synes han, at det er en god idé at lave et loft på landets gymnasier, der betyder, at andelen af elever med ikkevestlig baggrund ikke må overstige 30 procent.