Prinse-rådgivere er aldrig før set i kongehusets historie

Kronprinsens nye IOC-koordinationsgruppe er en historisk nyskabelse, skabt for at løse et problem, der har vokset sig stort for både statsministeren og Kronprinsen selv. Udvalget overtager de facto Kronprinsens politiske ansvar, vurderer kongehusekspert Jes Fabricius Møller.

Det er ikke set før i nyere historie, at regeringen nedsætter et rådgivende udvalg til et medlem af kongehuset i en konkret handling. Der foregår løbende sonderinger mellem kongehuset og måske især Udenrigsministeriet, når Dronningen eksempelvis tager på rejse i udlandet, men udvalget for Kronprinsens IOC-kandidatur er en nødløsning - skabt for at tage brodden af et problem, der har vokset sig stort for både Kronprinsen og statsministeren, vurderer kongehusekspert og historiker ved Saxo­instituttet, Jes Fabricius Møller:

»Kronprinsen og hele hans hus har malet sig op i hjørne, som det har haft vanskeligt ved at komme ud af. Og statsministeren har brug for at forsikre hele Folketinget, inklusive en ret åbenmundet opposition, at Kronprinsen ikke kører helt i hegnet med sit IOC-kandidatur. Denne løsning betyder, at Kronprinsen ikke taber ansigt, men også at udvalget de facto overtager det politiske ansvar fra Kronprinsen. Han har hermed solgt en smule ud af sin autonomi og sit råderum. Med dette udvalg lægger regeringen stærke kontrollerende bånd ind over Kronprinsen, og lur mig om udvalget ikke bliver permanent,« vurderer Jes Fabricius Møller.

Kronprinsen »magtfri«
I princippet står der intet i Grundloven om, at medlemmer af kongehuset ikke må agere politisk. Snarere tværtimod. I den forfatningsmæssige tradition fortolkes § 13 med ordlyden »Kongen er ansvarsfri...«, imidlertid på den måde, at når kongehusmedlemmer ikke kan drages til ansvar, er de også »magtfrie«, dvs. må ikke blande sig eller ytre sig i modstrid med regering og folketing, forklarer Jes Fabricius-Møller.

Af samme grund blev et i udgangspunktet problemfrit IOC-kandidatur problematisk for Kronprinsen, da han sidste år udtalte sig positivt om muligheden for et OL i København. Kronprinsens holdning blev straks og skarpt undsagt af daværende finansminister Thor Pedersen (K) – og så blev hele misèren politisk, vurderer Fabricius-Møller:

»Den hollandske tronfølger er medlem af IOC, og samme funktion kunne Kronprinsen udmærket indtage. Men det gik helt galt, da hans forholdsvis uskyldige udtalelse blev gjort politisk af Thor Pedersen. Lige præcis dér kørte projektet af sporet, og det blev vanskeligt at hævde Kronprinsens politiske neutralitet,« siger han.

Rådgivning formaliseres
Jes Fabricius-Møller mener, at det rådgivende udvalg er en håndfast institutionalisering af den uformelle rådgivning, der foregår mellem embedsmænd og kongehuset løbende. Og det indebærer både muligheder og begrænsninger for Kronprinsen:

»Forholdet mellem den kommende konge og regeringen bliver hermed mere tydeligt. Han er nu bundet på hænder og fødder. Det kan få stor betydning for hans virke fremover, og faren er jo, at oppositionen nu vil kunne afskrive ham som instrument for regeringen. Omvendt kan det virke som en legitimering og dermed fremtidssikring af kongehuset. Det kommer an på, hvordan udvalgets ageren og Kronprinsens kandidatur bliver forvaltet i praksis,« siger han.

Og hvad hvis Kronprinsen alligevel »dummer« sig med en politisk udtalelse?

»Det vil jeg så sandelig håbe, at han ikke gør. Statsministeren har jo åbenbart satset på, at dette er den rigtige løsning. Om det så betyder, at Kronprinsen skal mandsopdækkes med en politisk adjudant, så er det det, der skal til. Fremover vil vi se en meget mere kontrolleret henvendelse til offentligheden; der vil ikke blive mulighed for at stille løse spørgsmål til Kronprinsen som tidligere. Improvisation er, kan man jo sige, ikke Kronprinsens stærkeste side,« siger Jes Fabricius Møller.