Politisk flertal vil gennemtrumfe dele af togplan

Oppositionen og Dansk Folkeparti vil gennemtrumfe dele af Togfonden for 13,5 mia. kr., selv om den fremlagte plan fredag blev afvist af regeringen.

Detalje af Storstrømsbroen i oktober 2011. I dag fredag den 25. november vil Banedanmark orientere om broens tilstand samt arbejdet med at udbedre skaderne. (Foto: Søren Bidstrup/Scanpix 2011)
Læs mere
Fold sammen

Situationen omkring den milliardstore togfond er politisk gået fra anspændt til direkte tilspidset.

På et møde fredag eftermiddag præsenterede oppositionen sammen med Dansk Folkeparti regeringen for en løsnings­model til indfasningen af den første del af den omstridte modernisering af togtrafikken i Danmark på 13,5 mia. kr. Partierne mener, de er blevet blankt afvist af finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) og agter nu at gennemtrumfe planerne ved hjælp af en række beslutningsforslag.

Dansk Folkeparti er så stålsat, at man har vist sig villig til at bryde med regeringen i sagen.

»Vi er en del af et forlig, og når man er en del af et forlig, står man på mål for det. Nu har vi lavet en delaftale, og det består af gode projekter, der binder Danmark bedre sammen. Vi får et bedre jernbanenet, danskerne kan få det bedre som pendlere, og jeg forstår ikke regeringens modvilje mod det,« siger DFs finansordfører, René Christensen.

Økonomien udfordret

Milliarder fra Togfonden har efter planen skullet bruges på at elektrificere største­delen af jernbanenettet i Danmark. Samtidig skulle togtrafikken mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg gøres så effektiv, at det kun ville tage én time at komme fra den ene by til den næste. Den såkaldte timemodel skulle blandt andet realiseres gennem anlæggelsen af en togbro over Vejle Fjord og en ny bane over Vestfyn.

Det har imidlertid gennem længere tid stået klart, at økonomien bag den stor­stilede politiske aftale er mere end almindeligt udfordret.

Et politisk flertal bestående af Social­demokraterne, de Radikale, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti vil dog fortsat gennemføre investeringer for i første omgang 13,5 mia. kr. frem mod 2019, hvilket bl.a. omfatter den nye jernbane over Vestfyn og elektrificering af strækningen mellem Fredericia og Aalborg. Fra 2020 har flertallet planer for yderligere 13,5 mia. kr.

Socialdemokraternes gruppeformand, Nicolai Wammen, kalder ministerens afvisning af forslaget en »uholdbar situation« og tror stadig på, at forligspartiernes aftale om at indføre størstedelen af Togfondens projekter i to faser kan gennemføres.

»Finansministeren kan råbe og skrige, men det ændrer ikke på, at det vil blive resultatet,« siger gruppeformanden for Folketingets største parti.

Holder finansministeren og regeringen fast i at ignorere flertallet, vil partierne bag aftalen skride til mere drastiske metoder og forsøge at presse aftalen igennem, oplyser Wammen.

Presset af faldende oliepriser

I den oprindelige aftale hviler den samlede finansiering på 28,5 mia. kr. på skatte­indtægter fra Nordsø-olien, men i takt med faldende oliepriser er det økonomiske fundament smuldret.

Beregninger fra Finansministeriet viste i maj, at Togfonden mangler 15,5 mia. kr. – mere end halvdelen af det samlede budget. Det fik regeringen til at bebude, at udførelsen af de stort anlagte trafikplaner er bragt i fare.

På den baggrund afviser Claus Hjort Frederiksen den fremlagte plan, da der ifølge ministeren ikke er plads til investeringerne i budgettet. Han accepterer projekter for omkring syv milliarder kr. til bl.a. elektrificering, som han vil lægge ind i efterårets finanslovsforhandlinger.

»Jeg tør ikke disponere mange milliarder efter 2020, når vi ikke ved, hvordan økonomien ser ud til den tid,« siger ministeren.

Regeringen og partierne bag Togfonden er enige om at fremrykke byggeriet af en ny Storstrømsbro til 2022 for 4,2 mia. kr.