Politisk flertal skeptisk over femdobling af pris for parkering

Allerede inden flere forslag om øget parkeringsafgifter i Københavns Kommune er blevet behandlet, stiller et politisk flertal i Borgerrepræsentationen sig kritisk over for den dyrere parkering.

Morten Kabell (EL) vil gøre det fem gange dyrere for københanvske bilister at få licens til at køre rundt og lede efter en ledig parkeringsplads. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares

De københavnske bilister kan efter alt at dømme ånde lettet op. En række forslag om øget parkeringsafgifter i Københavns Kommune møder nemlig stor modstand fra et flertal i Borgerrepræsentationen, allerede inden forslagene er blevet behandlet.

Initiativerne som er fremlagt af teknik- og miljøforvaltningen i København skal være med til at reducere trængslen i byen. Men præmissen om, at det skal være dyrere at have bil i hovedstaden holder ikke, lyder det fra både Venstre, De Konservative, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne.

Særligt forslaget om en stigning fra 730 kroner til 3.500 kroner for en årlig beboerlicens møder skarp kritik fra medlem i Teknik- og Miljøudvalget for Socialdemokraterne Jacob Haugaard (S).

»Det er ikke et forslag, vi kan støtte overhovedet. Det har vi også meddelt teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Ø). Vi vil meget gerne diskutere, hvordan vi mindsker trængslen i København, men det skal ikke ske ved at øge beboerlicensen,« siger han.

Socialdemokraterne er dog åbne for forslaget om at udvide parkeringszonerne, sådan at man skal betale for at parkere på blandt andet Nørrebro og Ydre Østerbro.

Men så stopper enigheden også her. Samtlige blå partier stiller sig meget kritiske over for forslagene, som blandt andet omfatter dyrere beboerlicenser og parkeringsbilletter samt krav om kun én beboerlicens per husstand.

Ifølge Flemming Steen Munch (V), medlem af Teknik- og Miljøudvalget for Venstre, er det skjulte skatter, som får københavnerne til at løbe skrigende bort.

»Vi vil stemme imod revl og krat i det her forslag,« siger han.

De Radikale savner det visionære i forslaget og dokumentation for, om afgifterne overhovedet virker efter hensigten. De stiller samtidig spørgsmålstegn ved, hvorvidt det kun er velhavende, som kan køre i bil i København fremover.

SF er enig i, at afgifterne skal sættes op, men det skal ikke i samme grad som foreslået. Kun Enhedslisten erklærer sig fuldstændig enig i forslagene, der skal behandles i Teknik- og Miljøudvalget 10. august.

3.500 kroner for en beboerlicens er lige skrapt nok, mener flertal i Københavns Borgerrepræsentation.

Posted by Berlingske on 6. august 2015