Pia Olsen Dyhr ser på de danske veje og undrer sig: »Hvorfor er vi ikke gået i gang med en elbilsreform?«

Sidste år steg Danmarks CO2-udslip. Ifølge SFs partileder, Pia Olsen Dyhr, skyldes det blandt andet regeringens lave registreringsafgift, der har fået flere danskere til at købe bil. I Berlingskes nye podcastserie »Mød Partilederen« fortæller politikeren, hvordan Danmark bør sikre flere elbiler, og hvorfor vi bør passe på de danske kreaturers tarme.

SFs formand, Pia Olsen Dyhr. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Sjørup/Ritzau Scanpix

Der bliver nødt til at være konsekvenser, mener Pia Olsen Dyhr.

Sidste år steg den danske CO2-udledning for første gang længe på grund af for meget kul, et højt energiniveau og for lidt vind. Nu skal vi betale regningen.

I Danmark har vi et nationalregnskab, og ligeledes bør vi have et klimaregnskab, mener SFs formand.

»Det er sund logik,« siger hun:

»Vi skal have styr på, hvordan vi gældsætter os, om vi får afdraget gælden hurtigt nok og så videre, for ellers har vi ikke penge nok til velfærd. På samme måde skal vi vurdere, om det går i den rigtige retning med klimaet,« siger hun.

Under et interview med Berlingske til den nye podcastserie »Mød Partilederen«, nævner Pia Olsen Dyhr klimaet som en af partiets vigtigste dagsordener. Hun mener, at vi i Danmark bør gøre mere for at udskifte bilerne på de danske veje, for vi har brug for »mere kollektiv trafik, flere elbiler og flere gasbiler«.

For på blot ti år er der kommet hele 450.000 flere af de firhjulede syndere i danskernes garager.

»En af de ting, der boner meget ud, er vores transport. Der er simpelthen flere og flere mennesker, der køber biler. Det er klart, når registreringsafgiften er lavere under denne regering,« siger hun og fortsætter:

»Hvorfor er vi ikke gået i gang med en elbilsreform, så vi virkelig får elbiler i Danmark, som man ser det i Norge?«

I 2018 blev der solgt over 46.000 elbiler i Norge, mens der i Danmark blev solgt lidt over 1.700. Dermed købte nordmændene sidste år 33 gange flere elbiler end danskerne. Men ikke alle forskere er enige om effekten af elbiler i det store regnskab, og Pia Olsen Dyhr mener heller ikke, at flere elbiler alene kan løse problemet.

Derfor kigger hun mod landbruget og særligt, hvad danske landmænd fodrer deres svin og kvæg med:

»Hvis kvæget spiser noget andet, hvis vi får noget andet i deres tarme, så vil vi mindske CO2-udslippet. Det forsker landbruget meget i lige nu. I stedet for at putte soja i grise og bestemte græssorter i køer, skal man bevæge sig hen til nogle andre afgrøder, der mindsker CO2-udslippet,« siger hun.

Pia Olsen Dyhr fastslår, at man ikke skal »pumpe« krav ned over landbruget i morgen – det skal gøres på en begavet måde:

»Vi skal ikke stille krav, de ikke kan leve op til,« siger hun.

Men ifølge partilederen kan det i den grad betale sig at være et foregangsland. Hun peger på, at de danske slagterier er blandt de bedste, når det gælder hygiejne. Efter 15 års forbud mod europæisk oksekød, på grund af kogalskab i 90erne, åbnede Japan i 2016 for danske slagtervarer til landets 125 mio. forbrugere.

»Der har vi haft en konkurrencefordel, fordi vi bevægede os hurtigt,« siger Pia Olsen Dyhr.

Selv om klimaet ligger højt på Socialistisk Folkepartis dagsorden, blev det ikke et af partiets ultimative krav til statsministerkandidat Mette Frederiksen (S), da Pia Olsen Dyhr dagen efter valgudskrivelsen fremlagde to: Minimumsnormeringer og afskaffelse af kontanthjælpsloftet.

Hør meget mere i »Mød Partilederen« – en politisk podcast, hvor Berlingskes chefredaktør Mette Østergaard stiller partilederne de spørgsmål, danskerne gerne vil have svar på. Podcasten kan findes på iTunes, Spotify og Radio24syvs radio-app.