Pia Olsen Dyhr er stået af bussen

Hun var Folketingets måske varmeste forkæmper for en bedre, billigere og mere miljøvenlig offentlig transport. Men i dag står SF-formand Pia Olsen Dyhr i spidsen for et parti, der har slettet alle spor af ønsket om bedre kollektiv trafik.

SFs partiformand, Pia Olsen Dyhr, på landsmødet lørdag. Foto: Simon Skipper Fold sammen
Læs mere

SF har trykket »stop«. År efter år har partiet kæmpet for at gøre den kollektive trafik billigere og bedre med en sænkelse af bus- og togbilletter på helt op til 40 procent, men nu er de miljøvenlige visioner langsomt gledet ud ad bagdøren.

På SFs landsmøde holdt partiets formand, Pia Olsen Dyhr, i går en timelang tale om et »urimeligt« dagpengesystem, om de Radikales usolidariske politik og om de ekstra pædagoger landets daginstitutioner mangler. Men hverken i talen, de politiske beretninger eller på SFs hjemmeside skænker partiet den kollektive trafik så meget som ét ord.

Berlingske spørger deltagerne på landsmødet om, hvorvidt partiet har opgivet det, der i mange år var hjerteblod. På vej ud af debatsalen møder vi Tonni Hansen, næstformand i partiets landsledelse.

Hvad er den vigtigste mærkesag for SF i en valgkamp, når det kommer til forbedringer af den offentlige transport?

»Togfonden.«

Men den er jo aftalt. Så I går til valg på allerede aftalt politik?

»Absolut ikke.«

Men hvad er det så, I vil?

»Jamen, det har vi jo ikke besluttet noget omkring. Så det kan jeg jo ikke stå og sige her,« forklarer Tonni Hansen.

Forud for valget i 2011 afsatte SF sammen med Socialdemokraterne halvanden milliard kroner til bedre offentlig transport. I dag forklarer Tonni Hansen, at partiets landsledelse ikke har samme fokus på det område, som tidligere.

I har intet på hjemmesiden, I har intet i jeres beretning og intet i talerne. Det virker som et kursskifte?

»Du har helt ret. Det er simpelthen faldet ud. Vi har ingen formuleret politik på det. Det er meget sjovt, fordi I er det eneste medie, der har fanget den. Så ja, vi er stået af bussen. Men har du spurgt vores trafikordfører om det, måske folketingsgruppen har noget på vej?«.

Kritik fra baglandet

Netop SFs trafikordfører, Anne Baastrup, møder Berlingske efter frokosten i forhallen under SFs landsmøde.

»Det vi vil, det er, at vi har fået sat punktum for et ordentligt velfungerende DSB, der får flere passagerer og hvor togene kommer til at fungere,« svarer SFs trafikordfører, når der spørges til, hvordan SF vil forbedre den kollektive trafik efter et valg.

Men det er jo aftaler, I har indgået?

»Ja, men de er ikke blevet udmøntet endnu. Der er masser af initiativer i DSB-kontrakten og Togfonden, som vi skal afslutte,« siger Anne Baastrup.

En bedre kollektiv trafik er heller ikke med i partiets landsmødeudtalelse, som fastlægger SFs mål og visioner, hvilket flere medlemmer af baglandet kritiserer i et ændringsforslag til udtalelsen.

Berlingske ville gerne have spurgt SFs trafikordfører, om partiet arbejder med ny politik på området frem mod et valg, men Anne Baastrup genopstiller ikke og henviser »til en anden fra partiet«.

»Vi har det ikke med som et løfte«

Heldigvis står SF-formand Pia Olsen Dyhr stadig i salen, som netop har præsenteret partilederen fra det norske søsterparti, SV, Audun Lysbakken. Pia Olsen Dyhr erkender over for Berlingske, at partiet ikke længere går til valg på løfter om bedre kollektiv transport, men understreger, at man stadig har visioner på området.

»Selvfølgelig skal der ske meget mere på den kollektive transport,« lyder det fra SFs formand.

Hvad er det, der skal ske?

»Vi ser gerne, at den rabat vi har givet på 20 procent uden for myldretiden, at den – ja, nu bliver jeg lidt nørdet – også udvides til andre takstzoner«.

Men det er jo en mulighed, som allerede kan finansieres inden for den milliard kroner, I allerede har afsat. Så ud over det, hvad vil I så?

»Vi har jo været med til at sætte 28 milliarder kroner af.«

Ja, men ud over de aftaler I har indgået. Hvor skal den kollektive trafik forbedres?

»Men de aftaler, vi har lavet, går jo også ind i næste periode.«

Men har I sat penge af til nye projekter inden for kollektiv transport i en ny valgperiode?

»Ja okay, udover det vi har indgået, så kommer vi ikke med nye penge,« siger Pia Olsen Dyhr, som – hvis hun kunne ønske – gerne så, at billetterne blev billigere end i dag.

Men det har SF ikke afsat penge til og derfor går man ikke til valg på det, forklarer hun.

»Bedre kollektiv trafik betyder mindre end i sidste valgkamp. Vi har det ikke med som et løfte i år. På den måde betyder det mindre i den kommende valgkamp.«