Pia K. vil have »latterlige« elektriske løbehjul forbudt: »De er livsfarlige«

Løbehjul er for børn og til leg, mener Pia Kjærsgaard, der vil have elløbehjul forbudt, efter at nye tal viser, at der i Hovedstaden har været knap 300 tilfælde, hvor elløbehjul har været involveret i ulykker. »Jeg bryder mig bestemt ikke om dem, og det har jeg aldrig gjort,« siger hun.

»Jeg bryder mig bestemt ikke om dem, og det har jeg aldrig gjort,« siger Pia Kjærsgaard i forbindelse med elløbehjulets indtog i København og andre danske byer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Hvis det står til Pia Kjærsgaard (DF), skal det være »helt slut« med de elløbehjul, der ses stort set overalt i bybilledet i København.

Elløbehjul skal ifølge Pia Kjærsgaard forbydes, fordi de er »livsfarlige«.

Det siger stifteren af Dansk Folkeparti, efter at Berlingske torsdag kan fortælle, at der i det første år med elløbehjul på gaden har været knap 300 tilfælde, hvor Region Hovedstadens Akutberedskab har reageret på henvendelser om »løbehjulsrelaterede skader«.

I en del tilfælde har der været tale om voldsomme skader som for eksempel kraniebrud, og ofte har de tilskadekomne været berusede eller påvirkede af stoffer.

Derfor er Pia Kjærsgaard ikke i tvivl: Når ordningen inden længe er blevet evalueret, skal løbehjulene »væk fra gaden«.

»Jeg bryder mig bestemt ikke om dem, og det har jeg aldrig gjort. De nye tal bekymrer mig da, for elløbehjulene er livsfarlige, og det er da et kæmpe problem,« siger Pia Kjærsgaard, der under en cykeltur selv har oplevet, at to personer på løbehjul kom kørende mod hende, mens »de råbte og skreg«.

Hun oplevede situationen som farlig, da hun slet ikke var i tvivl om, at de to mænd var »meget påvirkede af det ene eller det andet«.

Ekspert vil forbyde elløbehjul

Trafikforsker Harry Lahrmann, der sidder i Færdselssikkerhedskommissionen, er ligeledes meget skeptisk over for elløbehjulene, forklarer han til Berlingske:

»Tallene fra hovedstaden bekræfter, hvad man kan sige sig selv, nemlig at disse løbehjul er livsfarlige, når man ser på deres mangel på stabilitet, hastighed, bremseevne og andet. Det kan ikke gå hurtigt nok med at få sat en prop i denne forsøgsordning.«

Harry Lahrmann påpeger, at intet tyder på, at elløbehjulene har nogen betydning for en fremme af kollektiv trafik. Han mener derimod, at løbehjulene har erstattet gåture.

Tidligere har transportminister Benny Engelbrecht (S) oplyst, at han vil give kommunerne bedre mulighed for at indsamle løbehjul, der ligger smidt på gader og stræder.

Løbehjul er til børn

Pia Kjærsgaard er enig med eksperten. Faktisk kan hun slet ikke se meningen med elløbehjulene, der i hendes øjne er »latterlige«.

»Løbehjul er for børn og er til leg,« siger hun og fortsætter:

»Jeg synes kun, de er til gene, og jeg synes, de er overflødige. Jeg kan slet ikke se, hvad vi skal bruge dem til. Men jeg tror også, det er en dille, som vi kommer over. Det håber jeg da i hvert fald. Hvornår det sker, ved jeg jo ikke.«

De bliver jo brugt i stor stil. Hvis elløbehjulene var overflødige, ville de vel ikke blive brugt?

»Ja, men vi har så mange andre transportmidler, som ovenikøbet er motionsrigtige. Dem her får du ikke engang motion af.«

Men når de nu bliver brugt, kan man vel godt argumentere for, at der er et behov for dem, og at det dermed er godt, at de er der?

»Jo, men man kan jo bruge mange ting, når de er der. Og ja, de bliver brugt, men de bliver for det første ikke brugt efter reglerne, og for det andet forstår jeg ikke, hvorfor man bruger dem. Man får ikke engang frisk luft ... Helt ærligt, det får man altså ikke inde i København, og så får man ingen motion. Det ser derimod fuldstændig latterligt ud, når voksne står på sådan et dumt løbehjul.«

Jeg tror også, at bilerne blev dårligt modtaget, da de begyndte at køre, for vi havde jo hestevogne i forvejen. Er det ikke altid sådan, at når man introducerer nye tiltag, vil det skabe noget forvirring, hvor der er behov for en tilvænningsperiode? 

»Jeg ved ikke, hvordan bilerne blev modtaget, for det er før min tid, og hvor en bil jo var et klart fremskridt, er de her løbehjul jo ikke et fremskridt. Det kan ikke sammenlignes.«