Partisekretær: Aukens annoncer følger retningslinjerne

Ifølge Jens Andersen, partisekretær i SF, har partiet holdt sig til reglerne i forbindelse med en række avisannoncer for Margrete Auken, som er delvist finansieret af skattekroner.

SF med Margrethe Auken i spidsen lavede fredag morgen et event med fokus på global opvarmning i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares

»Jeg mener, det ligger fuldstændig inden for rammen af, hvad formålet med de midler er.«

SFs partisekretær, Jens Andersen, mener ikke, at partiet har forbrudt sig mod reglerne i forbindelse med en række annoncer med SFs spidskandidat til europaparlamentsvalget, Margrete Auken (SF), som gennem det seneste stykke tid er bragt i en stribe landsdækkende aviser.

Annoncerne er delvist finansieret af støttekroner fra Europa-Nævnet, hvilket har vakt undren hos både Socialdemokraterne og de Radikale, men Jens Andersen afviser altså, at SF har overtrådt reglerne.

»Det er sådan, at partierne hver får en portion oplysningsmidler fra Europa-Nævnet, som partierne kan bruge til at oplyse om for eksempel de temaer, som de synes, er vigtige i Europa-Parlamentets arbejde. Det er det, vi konkret har gjort her,« siger Jens Andersen.

Annoncerne har kørt i flere aviser den seneste halvanden uge, og i annonceteksten fremgår det blandt andet, at »Der er brug for Margrete Auken i EU«, ligesom der er et stort billede af SFs spidskandidat samt flere partibudskaber.

Jens Andersen, må man gerne bruge pengene fra Europa-Nævnet på regulære valgannoncer?

»Man må ikke bruge pengene på sådan nogle rene stem på mig-kampagner, men det er der heller ikke tale om her. Der er tale om, at vi oplyser om et tema, som vi synes er vigtigt i Europa-Parlamentets arbejde og vores synspunkter i forhold til det,« siger partisekretæren og uddyber:

»Vi kan for eksempel ikke bruge midlerne på en plakat, hvor der bare står »Stem på Margrete Auken«. Men når det handler om at sætte temaer på dagsorden, som fremmer europapolitik, så ligger det efter vores opfattelse helt klart inden for retningslinjerne.«

Men er det oplysning om europapolitik, når der blandt andet står »Der er brug for Margrete Auken i Europa« og »Finanskrisens grådighed kastede hele Europa ud i en hård finanskrise«, som der står i en af annoncerne?

»Det er oplysning om et tema i europapolitikken, som vi synes er vigtigt, og hvordan vi ser på det. Det, mener jeg, ligger fuldstændig inden for rammen af, hvad EU-midler kan bruges til.«

Har I angivet i ansøgningen til Europa-Nævnet, hvordan I vil bruge pengene?

»De overordnede politiske temaer fremgår af den ansøgning, vi har indsendt.«

Har I oplyst, at der ville komme en »Der er brug for Margrete Auken i EU«-annonce?

»Det er ikke på et så detaljeret niveau. Det er en ansøgning for en treårig periode. Den periode, som den her bevillig gælder, er 2012 til 2014, og der har vi forud for 2012 indsendt en ansøgning, hvor vi har beskrevet, hvilke temaer vi synes er vigtige at arbejde med, og at annoncering selvfølgelig indgår som en del af vores arbejde,« siger Jens Andersen.

Ifølge Europa-Nævnets hjemmeside har samtlige partiet i Folketinget modtaget støtte fra nævnet.