Pædagogstuderendes afleveringer strander på katederet

Flere pædagogstuderende landet over afleverer opgaver, der aldrig bliver læst af en underviser, viser ny rundspørge. Skolerne skal leve op til den nye reform, mener Dansk Folkeparti.

Læs mere
Fold sammen

Du får stillet opgaven, du skriver den, venter lidt og til sidst får du feedback.

De fleste kender proceduren, når de afleverer en opgave. Men forestil dig at sidstnævnte del af processen aldrig bliver ført ud i livet.

Det er ifølge Fyens Stiftstidende, hvad der gør sig gældende for flere af landets pædagogstuderende. I en rundspørge, som avisen har foretaget til en række af landets pædagoguddannelser, lyder meldingen fra de studerende, at hovedparten af afleverede opgaver aldrig bliver læst af en underviser.

Hos Dansk Folkeparti, der sammen med regeringen vedtog en ny reform af pædagoguddannelsen, som trådte i kraft i 2014, er det langt fra i orden, at de studerendes opgaver ikke bliver rettet.

»Selve intentionen med reformen var jo at styrke fagligheden og øge det faglige indhold på uddannelsen. Så min forventning er, at studerende både skal lave og lære mere, men hvis man ikke får en tilbagemelding på det, man laver, så nytter det jo ikke noget,« siger Jens Henrik Thulesen Dahl (DF), der er Uddannelses- og forskningsordfører i Dansk Folkeparti.

Fra underviserne på pædagoguddannelserne går forklaringen på de manglende opgaverettelser ifølge Fyens Stiftstidende blandt andet på, at der langt fra er tid eller penge nok til at nå igennem alle afleveringer.

Den undskyldning giver Jens Henrik Thulesen Dahl ikke meget for. Han mener, at skolerne har et forklaringsproblem:

»Hvis de (underviserne, red.) ikke kan nå det, så må de jo komme til os, men jeg har ikke hørt nogen tilbagemeldinger fra skolernes side på, at de ikke kan håndtere eller løse opgaven. Så den køber jeg ikke umiddelbart. Det handler om at organisere arbejdet derude, og så skal det kunne lade sig gøre.«

Om det er uddannelsesstederne eller selve reformen, der har kikset, er ordføreren nu åben for at undersøge. Han har derfor bedt uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (R) om at se nærmere på problemet.

»Vi bliver nødt til at få fup og fakta på bordet i den her sag. Vi skal finde ud af, hvor udbredt problemet er, og hvad skolerne har tænkt sig at gøre ved det. Hvis skolerne ikke har tænkt sig at gøre noget ved det, så vil jeg gerne vide, hvad ministeren har tænkt sig. For selvfølgelig skal de studerende have en tilbagemelding,« siger han og fastslår:

»Vi har lavet en aftale om, hvordan de her uddannelser bliver bedre og giver en højere faglighed. Men hvis man så ude på skolerne ikke kan løfte opgaven, så bliver man da nødt til at sige til. Vi må kræve af skolerne, at de lever op til reformen.«