Ole Birk Olesen næsten tavs om Uber-lukning

Ole Birk ærgrer sig i skriftlig kommentar over, at der ikke er flertal for at lovliggøre tjenesten.

Transportministeren vil ikke interviewes om Ubers lukning i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Tænk, at det skulle blive en minister fra Liberal Alliance, der står bag den lov, der nu får kørselstjenesten Uber til at lukke i Danmark.

Sådan lyder det tirsdag fra venstreorienterede debattører på de sociale medier. De er ikke sene til at påpege ironien i, at det er under transportminister Ole Birk Olesen (LA), at Uber opgiver at køre i Danmark.

LAs politikere er nemlig kendt som varme fortalere for kørselstjenesten, der har udfordret den traditionelle taxabranche.

Ole Birk Olesen har ikke umiddelbart mulighed for at stille op til interview om sagen. Han har i stedet sendt en skriftlig kommentar via sit ministeriums pressetjeneste:

»Uber er formentlig ulovlig i sin nuværende form efter den gældende taxilov, og det ændrer den kommende taxilov ikke ved,« skriver Ole Birk Olesen.

»Det er ærgerligt, at der ikke var flertal for den del af regeringens forslag til en markant liberalisering af taxiloven, som ville have gjort det nemmere for Uber og lignende køretjenester at operere lovligt i Danmark.«

Ministeren påpeger, at partierne bag den nye taxalov er enige om at følge med i den teknologiske udvikling.

Formålet er, påpeger han, at se, om »et flertal i Folketinget på et tidspunkt kan enes om en smartere kontrol end den, der i dag finder sted«.

Det er blandt andet kontrol med taxameter, som ministeren mener kan gøres smartere.

Allerede da den nye taxalov blev præsenteret, gjorde ministeren det klart, at den ikke med et slag ville gøre Uber lovlig. Men han betegnede alligevel aftalen som en sejr.

»Uber er i dag ulovlig. Og det vil Uber også være fremover, medmindre de indretter sig, som loven kræver. Det er en kæmpestor sejr, at man nu får den mulighed,« sagde Ole Birk.

De krav, Uber skulle leve op til, er blandt andet, at bilerne skal have taxameter og sædefølere. Men det har Uber altså ikke tænkt sig at forsøge.

/ritzau/