Ny metrolinje: Fem nye stationer på vej i Sydhavnen

En metrolinje under Københavns Sydhavn vil styrke den kollektive trafik og give vækst og beskæftigelse i hovedstaden. Sådan lyder det fra regeringen, der sammen med Københavns overborgmester Frank Jensen vil udbygge metroen med hele fem nye stationer i Sydhavnen.

Arkivfoto. Metrobyggeri. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Færre biler og mindre trængsel på vejene. Sådan skal hverdagen meget gerne komme til at se ud for københavnerne om ni år, hvis regeringens aftale med Københavns Kommune om en ekstra metrolinje til Sydhavnen bliver til virkelighed. Aftalen blev præsenteret af finansminister Bjarne Corydon (S), transportminister Magnus Heunicke (S), økonomi- og indenrigsminister Margrete Vestager (R) og overborgmester i København, Frank Jensen (S), der stod i samlet flok foran Finansministeriets glasdøre onsdag aften.

»En aftale mellem Københavns Kommune og regeringen gør det muligt at lave en metro til Sydhavnen, og som dermed vil styrke den kollektive trafik og give et gevaldigt skub i vækst og beskæftigelse i vores hovedstad,« lød det fra finansminister Bjarne Corydon.

Den nye metrolinje skal ifølge udspillet rumme fem nye stationer, som får navnene Fisketorvet, Frederiksholmsløbet, Slusen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg og arbejdet skal efter planen stå færdigt i år 2023. Udbygningen vil ifølge beregningerne komme til at koste 8,6 millioner kroner.

Planen er at projektet finansieres via det selskab, der driver metroen, Havn og By. Københavns Kommune får overdraget 40 procent af selskabet fra statens ejerandel, og dermed får kommunen en langt større del af risikoen i projektet, understregede Bjarne Corydon onsdag aften. Frank Jensen supplerede:

»Der er ikke nogen tvivl om, at det her har været et stort ønske for mig og Københavns Rådhus at udbygge metroen i København - og ikke mindst få mulighed for at udbygge den til Sydhavnen med fem nye metrostationer. Og så får vi også et trafikalt knudepunkt uden for Københavns indre by i Ny Ellebjerg,« sagde han.

Det glædede også økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R), at København skal løfte en større del af byggeopgaven.

»Jeg glæder mig over aftalen, fordi København får et større ansvar for København. København har pligt til at drive væksten over for resten af landet, og det bidrager, at København kan tage et større ansvar for sin infrastruktur og dermed også for, at folk kommer fra A til B,« sagde ministeren, mens transportminister Magnus Heunicke hæftede sig ved, at udbygningen forbedre den kollektive trafik.

»Der bliver færre biler på vejene i København, og at der kommer mindre trængsel. I stedet kan folk tage metroen og suse under jorden. Alene Sydhavnsmetroen vil give 3.000 færre biler, og projektet vil i sig selv give 43.000 flere rejsende per dag i metroen,« siger han.

Før den nye Sydhavnsmetro kan blive til virkelighed skal aftaleudspillet vedtages i flere forligskredse i Folketinget og af Borgerrepræsentationen i København, der seneste skal have stemt om det 18. juni. Derudover skal også Frederiksberg Kommune tilslutte sig.