Nordsjællandske borgmestre i skarpt opråb til transportminister om populær togstrækning: »Det er ikke rimeligt«

Pendlerne på Kystbanen kan fra 2022 ikke længere tage toget direkte til Københavns Lufthavn.

Kystbanen har i mange år været præget af forsinkelser. Nu bliver ruten afkortet, så den fra 2022 ikke længere vil køre hele vejen til Kastrup Lufthavn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Pendlerne på en af landets mest travle togstrækninger, nemlig Kystbanen mellem Helsingør og København, har i forvejen oplevet forsinkelser den seneste årrække, men nu får brugerne af strækningen endnu sværere ved at komme rundt i den kollektive trafik.

En politisk beslutning betyder nemlig, at toget på ruten ikke vil køre direkte til Kastrup Lufthavn fra 2022. Det skriver TV2 Lorry.

»Det er jo ikke kun dem, der bor lige ved Kystbanen, som bliver påvirket af det her. Der er jo også andre, som tager en bus til stationen og så videre ud i lufthavnen, som får forlænget deres rejsetid,« siger Benedikte Kiær (K), borgmester i Helsingør, til TV 2 Lorry.

Sammen med fem andre nordsjællandske borgmestre og regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) har Benedikte Kiær skrevet et åbent brev til transportminister Benny Engelbrecht (S), hvori de adresserer den forringelse, Kystbanen nu står over for.

Vil øge trafikken

De varslede ændringer af Kystbanen har dog ikke kun konsekvenser for de pendlere, der gerne vil rejse direkte til Kastrup Lufthavn.

Ændringerne af Kystbanen betyder også, at toget ikke vil køre lige så ofte fra visse nordsjællandske stationer – især dem på den sydlige del af strækningen – og det bekymrer de nordsjællandske borgmestre.

De frygter, at forringelsen vil betyde mere trafik på motorvejen til København og dermed en øget belastning af klimaet.

»Det er en mærkbar forringelse, der vil svække brugen af den kollektive trafik, hvilket vil betyde øget trængsel på de nordlige indfaldsveje til København og en øget miljøbelastning gennem udledning af CO2,« skriver de i brevet til transportministeren og uddyber:

»Det er ikke rimeligt, at Nordsjællands borgere ikke har direkte forbindelse til landets hovedlufthavn, mens svenskerne faktisk bibeholder en direkte adgang til Københavns Lufthavn,« lyder det fra borgmestrene og regionsrådsformand for Region Hovedstaden Sophie Hæstorp Andersen (S).

Minister beklager

Over for TV2 Lorry beklager Benny Engelbrecht de ændrede køreplaner. Han har imidlertid en forhåbning om, at de tog, der fremover vil være på strækningen, så vil køre til tiden.

Det siger han, med henvisning til at togene på Kystbanen den seneste årrække har været præget af forsinkelser.

»Vi håber, at de daglige pendlere vil opleve, at det at køre med tog på Kystbanen vil betyde færre forsinkelser,« siger Benny Engelbrecht til TV 2 Lorry.

Han siger yderligere til mediet, at regeringen vil arbejde på, at kystbanestrækningen i 2025 igen vil få en direkte forbindelse til lufthavnen.