Ministerium skal omregne økonomien i Super Hornet

Efter heftig kritik fra flyproducenten Boeing har Folketingets Forsvarsudvalg bedt ministeriet foretage nye beregninger af økonomien i at vælge Super Hornet som Danmarks nye kampfly. Men beregningerne vil ikke ændre på, at F-35-kampflyet er billigst, lyder det fra forsvarsminister Peter Christensen.

På billedet ses et F-18 Super Hornet-kampfly gennembryde lydmuren ved en hastighed på omkring 1.200 kilometer i timen. Topfarten for et kampfly af denne model er 2.205 kilometer i timen. Det første Super Hornet-kampfly var på vingerne i 1978. I forhold til de øvrige to kandidater til at blive valgt som Danmarks næste kampfly er Super Hornets svaghed, at det er den ældste model i konkurrencen. Frygten er, at det i det lange løb vil blive dyrt at opgradere flyet til de nyeste våben- og IT-systemer. Omvendt er flyets styrke, at det er afprøvet i kamp og i øjeblikket er i brug i kampen mod Islamisk Stat. Foto: Christopher Pasatieri/Reuters Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kampflyproducenten Boeings foretræde for medlemmerne af Folketingets Forsvarsudvalg torsdag eftermiddag har tilsyneladende båret frugt. Her forklarede Debbie Rub, vicepræsident for selskabets kampflyafdeling, at Boeing ikke anser ministeriets beregning af økonomien i at købe Super Hornet for at være retvisende.

Ifølge Boeing består problemet i kampflykontorets beregninger dels i, at ministeriet alene har vurderet den dyrere Super Hornet-model med plads til to piloter; dels i at kontoret tager udgangspunkt i, at et nyt Super Hornet-kampfly har en levetid på 6.000 flyvetimer. Dette er ifølge Boeing alene tilfældet, hvis flyet opererer fra et hangarskib. Anvender man flyet under almindelige omstændigheder, vil der ifølge Boeing være tale om en levetid på 9.500 flyvetimer.

Allerede torsdag aften mødtes medlemmerne af forsvarsudvalget med forsvarsminister Peter Christensen (V) for at diskutere anken fra Boeing. På mødet besluttede udvalget at bede ministeriet om at regne på økonomien i Super Hornet endnu engang – og denne gang vurdere kampflyet ud fra en levetid på 9.500 flyvetimer. Derudover har udvalget også bedt ministeriet beregne omkostningerne ved at købe det billigere Super Hornet-kampfly beregnet til én pilot.

»Kampflykontoret står fast på, at kontorets tal er de rigtige. Vi har alligevel bedt kontoret om, at vi får en følsomhedsberegning. Det vigtige for os er, at vi ikke vælger fly på baggrund af forkerte oplysninger, så derfor har vi bedt om følsomhedsberegningerne. Både på de 9.500 flyvetimer per flystel og på ét- og tosæders kampfly, ligesom vi har bedt om at få de to ting kombineret,« siger Martin Lidegaard (R). Han understreger, at økonomien er et vigtigt parameter for De Radikale i valget af et nyt kampfly.

»Vi vil ikke dræne forsvaret for ressourcer, og i det hele taget vil vi ikke bruge flere penge end højest nødvendigt på at anskaffe nye kampfly,« siger Martin Lidegaard.

De Konservatives Rasmus Jarlov vægter et andet parameter – kampflyets militære evner – højere, men ser alligevel frem til de nye økonomiske beregninger.

»Økonomien er ikke det afgørende for mig, men principielt er det vigtigt, at vi får så rigtigt et beslutningsgrundlag som muligt – Og at antagelserne i det grundlag er realistiske. Derfor er det vigtigt, at en så central forudsætning, der virkelig betyder noget for økonomien, er rigtig,« siger Rasmus Jarlov.

Airbus inviteret til møde

Af samme årsag har han inviteret en repræsentant for producenten bag Eurofighter Typhoon, den anden F-35-rival, til et møde fredag, hvor også forsvarsudvalgets øvrige medlemmer er inviteret.

Producenten, Airbus, har tidligere over for Berlingske tilkendegivet, at de lige som Boeing mener, at deres fly er vurderet forkert økonomisk. Airbus’ Eurofighter Typhoon er også vurderet ud fra en levetid på 6.000 flyvetimer, men kan ifølge producenten strækkes så langt som 11.000 flyvetimer under danske forhold.

Adspurgt hvorvidt udvalget nu også vil bede ministeriet om nye beregninger for Eurofighter Typhoon-kampflyet, siger Rasmus Jarlov:

»Jeg kan ikke udelukke det. Nu undersøger vi kritikken, som Boeing og Airbus rejser. Og så prøver vi at finde ud af, hvad der er mest rimeligt at have som antagelser. Og vi beder om gennemregninger, hvis vi er uenige i de antagelser, ministeriet lægger til grund.«

Den konservative forsvarsordfører be­mær­ker samtidig, at det er »meget naturligt, at der er en diskussion om sådan en rapport«.

»Vi vil gerne være helt sikre på, at der er styr på tingene, før vi træffer beslutning om danmarkshistoriens største indkøb,« siger Rasmus Jarlov.

Minister: Beregningerne ændrer intet

Spørger man forsvarsminister Peter Christensen (V), er der imidlertid ingen grund til at tro, at nye beregninger med et étsædet Super Hornet-kampfly og en øget levetid vil ændre på hovedkonklusionen i rapportens økonomiafsnit.

»Det vil gøre det billigere, men F-35 vil stadig være billigst,« siger Peter Christensen til Berlingske. Ministeren henviser til yderligere såkaldte følsomhedsberegninger, som ministeriet i forvejen har lavet og udgivet sammen med kampfly-evalueringen 12. maj.

»Debatten er jo ikke ny, så vi har også prøvet at lave nogle følsomhedsvurderinger af, hvad det ville betyde at lægge et højere antal flyvetimer til grund for Boeings fly. Og det ville ikke ændre ved, at F-35 ville være den billigste af de tre kandidater,« siger Peter Christensen.

Adspurgt til Boeings kritik af, at ministeriet har anvendt den kortere levetid for Super Hornet, afviser ministeren, at kampflykontoret har begået en fejl. Det til trods for at den amerikanske flåde tidligere i processen – i 2008 – meddelelte kampflykontoret flyets længere levetid ved landbaseret drift. Og selv om Boeing i et brev 21. april i år gjorde ministeriet opmærksom på talforvirringen.

»Jeg mener, at alle tre kandidater er blevet vejet på den samme vægt, og at de er blevet evalueret ud fra de svar, de selv har givet. Jeg tager det her som udtryk for, at Boeing nu selv vil gøre opmærksom på, at de har et godt kampfly. Og det er jeg i øvrigt enig i. F-35eren er bare bedre,« siger Peter Christensen.