Minister vil have pensionskasser til at bygge veje og broer

Staten skal ikke altid stå i spidsen for byggeprojekter, lyder det fra ny transportminister Ole Birk Olesen.

Hans Christian Schmidt overdrager transport-, bygnings- og bolig-ministeriet til Ole Birk Olesen. (Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere
Foto: Ólafur Steinar Gestsson

København. Når fremtidens broer, veje og tunneler skal bygges, skal staten i højere grad sætte sig på bagsædet og lade private aktører stå i spidsen.

Det mener transportminister Ole Birk Olesen (LA). Han har derfor mandag holdt møde med en række pensionsselskaber og kommuner.

På dagsordenen var, hvordan den danske infrastruktur fremover kan blive bygget af andre end staten. Det skal ske med de såkaldte offentlig-private-partnerskaber (OPP).

- Vores beregninger viser, at det giver god idé at bygge flere ting, end der er penge til i staten. For en række broer, tunneler og broer er det sådan, at samfundet bliver rigere, hvis vi bygger det, end hvis vi lader være, siger Ole Birk Olesen.

På mødet lød det fra de private aktører, at de er parat til at gå med i OPP-projekter, hvis det er en god forretning.

Ifølge Ole Birk Olesen må politikere heller ikke være forskrækkede over at lukke private investorer ind, hvis det kan give de bedste løsninger til den bedste pris.

- Staten fattes penge, og der er regler for, hvor stor en gæld vi må have. Det sætter grænser for, hvor meget staten kan bygge. Så hvis vi kan skaffe penge på anden vis, er det en fordel, siger ministeren.

Med sig til mødet havde transportministeren tre konkrete projekter, der muligvis kan blive til virkelighed via OPP.

Det drejer sig om en havnetunnel i København, en tredje Limfjordsforbindelse og en ny forbindelse ved Randers Fjord.

Ifølge ministeren blev der taget godt imod idéerne.

Der er kun få erfaringer med OPP i forbindelse med projekter som for eksempel veje og broer.

De nye projekter kan blive finansieret af brugerbetaling, hvor bilister for eksempel skal betale for at køre over en bro. Der kan også være tale om, at staten betaler en form for "husleje" for at benytte veje og tunneler.

/ritzau/