Minister: Reklame er ok

Superbest må gerne bruge foto af fødevareminister Henrik Høegh (V) i deres reklameaviser.

Foto: Bagsværd/Søborg-bladet

Fødevareminister Henrik Høegh ser fortsat intet problem i, at han optræder i en reklame-tryksag for supermarkedskæden, Superbest. Det oplyser han til berlingske.dk.

- Jeg ser ingen problemer i at Superbest gør deres kunder opmærksomme på, at de har vundet en konkurrence, lyder det fra ministeren.

Din mening:
Hvad synes du om ministeren i Superbest-reklamen

Samtidig understreger han, at han ikke har fået noget for at optræde i reklamen, og at Superbest heller ikke gjorde ham opmærksom på, at de ville bruge billedet.

 
Ministeren optræder i reklamen i anledning af, at en af Superbests butikker er blevet kåret i en kampagne under det fællesnordiske ernæringsmærke "Nøglehulsmærket" for at gøre det let at vælge sundt.
Selv om både De Radikale og Dansk Folkeparti mener, at fødevareministeren dermed reelt reklamerer for SuperBest så får han støtte fra regeringspartneren de Konservative.
Ifølge Ritizau mener partiets fødevareordfører, Tage Leegaard, ikke, at det er "nogen decideret annonce".

- Det er et indlæg for sundere fødevarer, så det gør han klog i at bane vejen for. Et af fødevareministerens ansvarsområder er netop, at vi alle skal spise sundere, siger Tage Leegaard.

Dansk Folkepartis fødevareordfører er uenig:

- Det er et problem, hvis jeg som folkevalgt promoverer specielle produkter, kæder eller andet frem for andre, sagde han i går til TV2.

Det var Superbest, som i 2009 kom i voldsom modvind, efter at flere af kædens butikker blev taget i at ompakke gammelt kød i nye emballager. En sag, som fik daværende fødevareminister, Eva Kjer Hansen (V), til at indføre, at Fødevarestyrelsens fremover offentliggør resultaterne af kontrolbesøg i supermarkedskæderne.