Minister planter feedback-ansvar hos pædagoguddannelserne

Uddannelseslederne skal sørge for, at undervisere har tid til at rette pædagogstuderendes afleveringer, understreger uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen. Pædagogstuderendes Landssammenslutning efterlyser flere midler efter ny reform.

Læs mere
Fold sammen

Det er op til uddannelsesinstitutionerne at få planlagt undervisningen på landets pædagoguddannelser sådan, at de studerende får feedback på deres afleveringer.

Så klar lyder meldingen fra uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (R), efter Fyens Stiftstidende de seneste par dage har kunnet fortælle, at en stor del af de studerende på landets pædagoguddannelser ofte afleverer opgaver uden at få en tilbagemelding. »Det er ikke rimeligt, at man ikke får feedback på sine afleveringer. Det er en naturlig del af ens uddannelse, og man bør kunne forvente, at når man afleverer en opgave, så får man også feedback på den,« understreger uddannelses- og forskningsministeren fredag over for Berlingske Nyhedsbureau.

Hos Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS) er det opfattelsen, at de manglende opgaverettelser blandt andet skyldes, at underviserne ofte ikke har den nødvendige tid til rettearbejdet. Det er især efter, en ny reform af pædagoguddannelsen trådte i kraft i 2014, at det kniber med timerne.

»Der er betydeligt flere opgaver, der skal rettes på den nye reform, men der er ikke flere midler eller flere timer til underviseren,« siger Nina Vieland Christensen, der er faglig sekretær i PLS.

Problemet handler ifølge den faglige sekretær altså hverken om uengagerede eller dovne undervisere:

»Underviserne gør alt i verden for, at vi får de bedste pædagoger i Danmark, men de har jo ikke flere timer i døgnet, og det er et problem, hvis vi er ude i, at underviserne skal til at lægge frivillige timer, for at vi får nogle ordentlige pædagoger ud i den anden ende.«

Sofie Carsten Nielsen ser dog ikke de mange strandede afleveringer på pædagogundervisernes skriveborde som en konsekvens af reformen: »Der er rigtigt mange gode elementer i reformen, og det har ikke noget med den at gøre, at der studerende, som ikke får feedback. Det er helt fair gerne at ville have flere midler. Men det bør, og det skal være en grundlæggende opgave for uddannelsesinstitutionerne at tilrettelægge uddannelserne på en måde, så de studerende selvfølgelig får feedback på deres opgaver,« siger hun.

Hos PLS har Nina Vieland Christensen svært ved at se, hvordan flere afleveringer kan nå gennem undervisernes falkeblikke, hvis ikke ministeren griber ind nu.

»Det her problem vil kun vokse, hvis ikke Sofie Carsten Nielsen tør træde i karakter og give os nogle flere midler, så vores undervisere får den tid, de har brug for til at gøre deres arbejde ordentligt,« fastslår hun.

Sofie Carsten Nielsen afviser, at der er behov for, at hun som minister går ud og løfter pegefingeren over for uddannelsesinstitutionerne:

»I udgangspunkt så synes jeg faktisk, at det er en ledelsesopgave, og man bør have tillid til, at uddannelsesinstitutionerne kan tilrettelægge på den rigtige måde. Det burde ikke være nødvendigt, at jeg skulle detaillovgive eller lignende på det område. Jeg synes ikke, signalet kan være mere klart end det, jeg siger nu. De studerende må helt klart kunne forvente at få feedback,« siger hun.