Minister: Madpakke, søvn og forældre giver dygtige elever

Skoler med mange tosprogede elever fylder på listen over skoler, der er kommet under tilsyn. Fokus på forældresamarbejde, søvn og faglighed skal løfte eleverne, mener undervisningsministeren.

-Arkiv- SE BERLINGSKE.DK Den politiske debat må op på et langt højere niveau. Sådan lyder det fra Venstre, efter Socialdemokraternes politiske ordfører, Magnus Heunicke, har sagt, at Lars Løkke Rasmussen (V) skylder Farum-borgerne en undskyldning. Heunicke mener, partiet har et ansvar i forhold til skandalen i Farum, som den såkaldte Farum-Kommission netop er blevet færdig med at granske. - Jeg ved nærmest ikke, om jeg skal grine eller græde. Jeg synes, Socialdemokraternes måde at agere politisk på er så langt væk fra, hvad der egentlig skaber vækst og resultater i det her land. Man kunne godt tro, at det var et ønske om at få fokus væk fra de dårligdomme, som regeringen gennemfører, siger Venstres politiske ordfører, Ellen Trane Nørby. BV.: Lars Løkke Rasmussen og Ellen Trane Nørby(Foto: Keld Navntoft/Scanpix 2012) Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Undervisningsministeriet har sat særligt fokus på 41 skoler, hvor eleverne halter gevaldigt efter – og heraf har 18 af skolerne mere end 30 procent tosprogede elever.

Det er ikke kun et fagligt problem, men også et socialt problem, mener minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby (V):

»Når vi tager gruppen af børn med anden etnisk baggrund, så har de langt dårligere faglige resultater. Det er ikke godt nok, og det skal der sættes fokus på. For det betyder jo, at der er mange af de her børn, der ikke får en uddannelse eller et arbejde. Så vi skal have brudt den negative cirkel, vi har i dag, hvor der er alt for mange børn, der ikke lærer nok,« siger hun til Berlingske Nyhedsbureau.

Fagligheden skal styrkes - og det gælder ikke kun for skoler med mange elever med anden etnisk baggrund, pointerer ministeren.

»Det gælder også skoler med etsprogede børn, der har problemer med den faglige indlæring,« siger hun.

24 af de 41 skoler har så store vanskeligheder, at Undervisningsministeriet har påbegyndt en decideret handlingsplan for at rette op på problemerne. Af de 24 skoler har ni mere end 30 procent tosprogede elever, skriver Søndagsavisen.

Skolerne oplever blandt andet, at det er vanskeligt at engagere forældrene i samarbejdet med skolen, og at eleverne ikke følger med i undervisningen.

»Det er forskelligt fra skole til skole, hvordan problemerne ser ud, og hvordan man griber dem an. Man er nødt til at stille meget klare krav - også til forældrenes engagement. At de sørger for, at børnene møder op med en madpakke i skoletasken og de faglige forberedelser i orden. Det forældreansvar skal forældrene påmindes,« siger Ellen Trane Nørby.

Ministeren besøgte for nyligt Broskolen i Korsør, som også har mange elever med anden etnisk baggrund, der fagligt halter efter. Men det er lykkedes skolen at vende udviklingen.

»De har haft massive faglige problemer, men har i løbet af en treårig periode været del af Undervisningsministeriets program og brudt cirklen. De har i dag langt bedre faglige resultater. Det viser, at man med en ihærdig indsats kan ændre på de problemer, der er med fagligheden,« siger Ellen Trane Nørby og peger på nogle af de konkrete erfaringer:

»Eleverne selv skal være bevidste om, at når man møder op i skole, så skal man have sovet om natten, man skal have spist morgenmad og i det hele taget være klar til at modtage undervisning. Det er en kombination af at stille krav til eleverne og have fokus på fagligheden.«