Minister: Flot at 121 børn har fået hjælp

Foto: Jonas Skovbjerg Fogh.
Læs mere
Fold sammen

§ Manu Sareen, 93 procent af alle klager til børnekontoret under Folketingets Ombudsmand bliver afvist uden at blive behandlet. Hvad tænker du om det?

»Jeg lytter til, hvad du siger. Jeg tror, at baggrunden er – som du sikkert også ved – at man skal have prøvet sin sag andre steder. Det har aldrig været meningen, at børnekontoret skal erstatte det klagesystem, vi har. Man skal først bruge børnekontoret, når alle andre muligheder er udtømte.«

§ I de seneste to år har 1.345 børn og unge klaget til Ombudsmandens Børnekontor. 1.224 af dem fik aldrig behandlet deres klage, fordi børnekontoret ikke må. Kan du forstå, at der er børn derude, der ikke forstår, hvad de skal bruge børnekontoret til?

»Hvis det er 121, så har man jo 121 børn, der er blevet hjulpet. Det er jo flot.«

§ Men er det tilfredsstillende, at andre 1.224 børn ikke kan få deres klage behandlet, fordi loven forbyder det?

»Nu er det jo vigtigt at huske, at det jo kan være, at børnene ikke har kørt deres sag ved de andre klageinstanser, som de skal. Og er det tilfældet, kan børnekontoret slet ikke gå ind i sagen.«

§ I 2012 gjorde I – regeringen – meget ud af, at udsatte børn og unge med oprettelsen af børnekontoret havde fået en ny vagthund. Men det er jo samme regler, man behandler klagerne efter, som tidligere. Så hvad er det præcis, den nye vagthund kan?

»Jo, men du kan jo få prøvet din sag en gang til nu.«

§ Men det kunne man jo også før 2012. Der var det bare fordelt mellem tre af ombudsmandens øvrige kontorer?

»Børnekontoret kan jo også vejlede børnene i, hvor de skal klage. Så det ser jeg ikke noget problem i.«

§ I SF og Enhedslisten mener man, at der er brug for en evaluering af ordningen. Er du parat til det?

»Jeg er helt enig i, at det er vigtigt at vide, hvordan det går med den nuværende ordning. Derfor følger vi også området meget tæt. Jeg har allerede igangsat en opfølgning. Det mener jeg også, at jeg har gjort opmærksom på.«

§ Hvad vil du sige til de børn, der oplever at blive henvist til det offentlige klagesystem, men som føler, at de slet ikke kan overskue det?

»Jeg vil sige, at børnekontoret er til for at hjælpe dem. Der er børn, der bliver vejledt i, hvor de skal føre deres sag. Det betyder jo, at hun får hjælp. Og det er det vigtigste.«