Minister advarer om alternativ læreruddannelse: »Vil få alvorlige konsekvenser«

Folketinget behandler torsdag et beslutningsforslag om etablering af en privat læreruddannelse. Nu advarer uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) mod forslaget.

Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) afviser ideen om en privat læreruddannelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Det er nødvendigt med en ny privat læreruddannelse – gerne i Herning – som med fokus på dannelse og åndsfrihed skal skabe et alternativ til den allerede eksisterende læreruddannelse.

Sådan lyder et forslag fra en række partier anført af særligt Venstres Kristian Jensen, som mener, at den nuværende læreruddannelse »mangler noget holdning til, hvordan man skal være lærer«.

Torsdag skal beslutningsforslaget – som senere kan munde ud i et egentligt lovforslag, der skaber lovgrundlag til en fri læreruddannelse som den i Herning – behandles i Folketinget.

Men det er en decideret dårlig idé med en privat læreruddannelse, lyder advarslen nu fra uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S).

»For det første vurderer regeringen, at en placering i Herning vil få alvorlige konsekvenser for de omkringliggende læreruddannelser, som risikerer at blive udhulet og i sidste ende lukke. De kæmper i forvejen med faldende ungdomsårgange og deraf lavere søgning,« siger Ane Halsbo-Jørgensen i et interview med Dagbladet Holstebro-Struer.

Samtidig fastslår ministeren, at regeringen i stedet fokuserer på at udvikle den eksisterende læreruddannelse og finder det heller ikke hensigtsmæssigt at »oprette videregående uddannelser, som er offentligt finansierede, men som står uden for almindelig styring«.

»Monopoler er usundt«

Det fremgår af forslaget om den nye, frie læreruddannelse, at den vil tage udgangspunkt i en grundtvigiansk og koldsk skoletradition. Formålet er at uddanne lærere, der »som forbilleder for skoleelever kan bidrage til dannelse, oplysning og åndsfrihed i Danmark«.

Og ifølge Kristian Jensen (V) er der behov for et sådant alternativ.

»Jeg ved godt, at man skal passe på med at slå lærere over én kam. Jeg er selv søn af to friskolelærere og storebror til en læreruddannet, så jeg ved, at lærere er meget forskellige. Men jeg ønsker nogle lærere, som har en større grad af holdninger og dannelse med sig i det arbejde, de laver,« sagde Kristian Jensen tidligere i januar til fagbladet Folkeskolen.

Den frie læreruddannelse foreslås finansieret gennem faste tilskud på samme grundlag som professionshøjskolerne, som udbyder læreruddannelser i dag.

Bag beslutningsforslaget står Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, De Konservative og løsgænger Simon Emil Ammitzbøll-Bille, mens Liberal Alliance tidligere har ytret opbakning til ideen.

»Monopoler er usundt, og der er mange problemer med læreruddannelsen, som også kom frem i en evaluering for et års tid siden. Det burde være et fuldtidsstudium, men de studerende bruger kun 25 timer om ugen. Niveauet er lavt i forhold til vores nordiske naboer og så videre. Det er godt med et nytænkt tilbud,« sagde Henrik Dahl, uddannelsesordfører i Liberal Alliance, til TV MIDTVEST i december.