Mette Frederiksen ville tage magten fra Facebook – hun har selv brugt over 600.000 kroner på platformen

Det seneste år har Socialdemokratiet betalt næsten to millioner kroner til annoncer på Facebook. Mette Frederiksen er samtidig den politiker i Folketinget, der har lagt flest penge hos det sociale medie. Sidste år forklarede S-formanden, at hun vil tage magten fra techgiganterne og styrke demokratiet og samfundet.

Trods ambitionen om at stække Facebooks indflydelse har Mette Frederiksen, Socialdemokratiet og resten af den socialdemokratiske folketingsgruppe i løbet af det seneste år pumpet næsten to millioner kroner i Facebook. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Stod det til Mette Frederiksen (S), skulle politikerne ikke finde sig i, at magten er gledet dem af hænde. De skulle tage magten tilbage.

Sådan lød det fra den socialdemokratiske formand i et interview til Politiken i april 2019 forud for folketingsvalget.

Den reelle magt lå ikke længere hos de folkevalgte, der i højere grad var blevet iagttagere, mente Mette Frederiksen. I stedet var magten nu centreret hos de store techgiganter som blandt andet Facebook.

Og dette ville Mette Frederiksen og Socialdemokratiet ændre, såfremt de kom til magten:

»Vi vil flytte magten fra techgiganterne til demokratiet og samfundet. Udviklingen er kommet buldrende, og som beslutningstagere står vi tilbage og er blevet iagttagere i stedet for at styre udviklingen. Det går selvfølgelig ikke i et demokrati«, sagde Mette Frederiksen, der slog på tromme for, at Danmark skulle regulere internetvirksomheder som Google og Facebook hårdere.

Trods ambitionen om at stække Facebooks indflydelse har Mette Frederiksen, Socialdemokratiet og resten af den socialdemokratiske folketingsgruppe i løbet af det seneste år pumpet næsten to millioner kroner i Facebook. Det viser en gennemgang af partiernes brug af Facebook, der siden marts 2019 har været offentligt tilgængelig.

Mette Frederiksen har brugt mest af alle

I perioden siden marts – og dermed også under valgkampene til Folketinget og til Europa-Parlamentet – har Socialdemokratiet brugt i alt 1.028.117 kroner på at sponsorere opslag fra partiets officielle Facebook-profil.

Herudover har medlemmerne af den socialdemokratiske folketingsgruppe anvendt næsten 850.000 kroner på at promovere egne opslag på Facebook. Det er Mette Frederiksen selv, der er blevet brugt flest penge på. Finansminister Nicolai Wammen (S) har med 63.976 kroner anvendt næstmest i den socialdemokratiske gruppe.

Faktisk er statsministeren i særklasse det medlem af Folketinget, der har brugt flest penge af alle folkevalgte. I alt 613.385 kroner har statsministeren brugt på Facebook-annoncering. Den konservative formand, Søren Pape Poulsen, har med 283.663 kroner brugt næstmest af alle i Folketinget i den pågældende periode.

Ifølge Peter Aagaard, der er ph.d. og lektor på Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv ved Roskilde Universitet, »hænger det meget dårligt sammen«, at politikere ønsker at begrænse techgiganter og samtidig poster millioner i foretagendet.

Men det er da også svært for politikere at fravælge techgiganterne, siger Peter Aagaard.

»I dag er det kun nogle få procent af danskerne, der er medlem af et parti, og derfor skal politikerne møde danskerne andre steder. Sociale medier generelt og især Facebook er et af de steder, hvor de kan møde danskerne, så man kan ikke fortænke partierne i, at de er der,« siger han.

Peter Aagaard påpeger, at politikerne dog får et problem med hensyn til at frigøre sig fra de techgiganter, som de samtidig gerne vil begrænse.

»De bruger også Linkedin og Google i markedsføringen, og politikernes podcasts kommer jo også ud via Apple og Spotify,« påpeger Peter Aagaard.

Han tvivler dog på, at politikernes annoncer på Facebook overbeviser modtagerne om noget nyt, men mener, at de kan flytte stemmer inden for de politiske blokke.

Ifølge Peter Aagaard benytter politikerne blandt andet sociale medier til at skabe en fortælling, der passer ind i deres dagsorden.

»Der kan de spinne nogle fortællinger uden nødvendigvis at forholde sig til fakta, og så kan de bruge det på en måde, der styrker politikerens budskab,« siger Peter Aagaard, der er forfatter til en bog om politisk kommunikation.

Den 26-årige zumba-interesserede kvinde

Ved at sponsorere opslag på Facebook kan man sikre, at opslagene bliver set af flere brugere, forklarer Benjamin Rud Elberth, der er tidligere digital chef i Socialdemokratiet, og i dag er digital rådgiver og ekspert i sociale medier.

Han mener, at man i Socialdemokratiet har anvendt så stor en andel af det samlede budget på Mette Frederiksen, fordi hun er et »godt kort« at sætte i spidsen af en kampagne.

Mette Frederiksen skulle ved valget op imod den daværende statsminister, Lars Løkke Rasmussen (V), og dér havde Socialdemokratiet en kandidat, der gjorde sig bedre på Facebook, hvilket partiet har udnyttet til at profilere Mette Frederiksen, forklarer Benjamin Rud Elberth.

Ifølge rådgiveren nåede Socialdemokratiets opslag ud til langt flere, end de ville have gjort, hvis partiet havde undladt at betale de op mod to millioner kroner på at annoncere hos internetgiganten.

»For de penge får man målrettet annoncering til lige præcis den vælger, man vil ramme. Man kan ramme den 26-årige zumba-interesserede kvinde, der har børn under to år, går op i frihedsværdier og bor på Vestegnen.«

Ifølge Benjamin Rud Elberth vil brugen af denne form for annoncering kun vokse.

»Facebook er blevet en betalingskanal. Hvis man ikke putter penge i opslaget, når det ikke ret mange personer ude bag skærmene.«

I alt har de danske partier og folketingsmedlemmer siden marts anvendt godt 7,9 mio. kr. på Facebook-annoncering, viser Berlingskes gennemgang.

Dette udgør dog kun en lille del af det samlede beløb, der er blevet brugt på politisk annoncering på Facebook, vurderer Benjamin Rud Elberth.

Han henviser til, at der alene ved folketingsvalget var 900 kandidater, hvoraf mange har annonceret på det sociale medie. Hertil kommer annoncering fra kandidater til europaparlamentsvalget, byrådsmedlemmer, borgmestre og lokalforeninger.

Tidligere har Berlingske oplyst, at Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) betalte mellem 58.000 og 70.000 kroner på at reklamere for en uddeling af velgørenhed.

I alt vurderer Benjamin Rud Elberth, at der siden marts er brugt mere end 30 millioner kroner på politiske annoncer på Facebook.

Vestager advarede mod politiske annoncer

EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager (R), har tidligere udtalt sig kritisk om politiske annoncer på Facebook.

Hun ser det som afgørende for demokratiets velbefindende, at den politiske debat bliver ført i det offentlige rum – og ikke via politiske kampagner målrettet specifikke mennesker på sociale medier.

»Politiske kampagner skal ud i det åbne, hvor de kan faktatjekkes, modsiges og bakkes op. Hvis de kun findes mellem dig og Facebook, er det ikke længere demokratisk. Det er bare privatiseret manipulation af, hvem du stemmer på,« sagde hun i november til Berlingske.

Socialdemokratiet afviser kritikken

Statsminister Mette Frederiksen ønsker ikke at stille op til interview og henviser i stedet til Socialdemokratiets politiske ordfører, Jesper Petersen.

Hvordan hænger det sammen, at I vil begrænse techgiganter som Facebooks magt og samtidig skyder millioner af kroner i foretagendet?

»Facebook er det største sociale medie i Danmark. Der er flere millioner brugere, der har en profil, og som derfor både får nyheder og debatstof fra Facebook, og derfor er det også naturligt, at vi som politikere er på Facebook og kommunikerer med danskerne der, ligesom vi også har andre steder, hvor man udbreder sin politik og fører kampagne. Derfor kan man godt have nogle holdninger til, hvordan man bør regulere techgiganterne, og samtidig mene, at de bør betale en fair skat til fællesskabet,« siger Jesper Petersen.

Når man er utilfreds med, at de ikke betaler en fair skat til fællesskabet, bør man så ikke undlade at putte penge i platformen?

»Hvis vi skal nå danskerne med vores budskaber, er det vigtigt, at vi er der, hvor danskerne er, og Facebook er blevet en helt almindelig del af danskernes hverdag. Fordi det er blevet så stort og betydningsfuldt, er der behov for at sørge for, at der er en ordentlig regulering af, hvor meget de skal betale i skat. Jeg synes også, at bankerne skal betale mere i skat for at bidrage til en tidlig tilbagetrækning, som vi har foreslået. Alligevel har jeg en bankkonto ...«

Er det ikke en mærkelig sammenligning, for man skal jo have en bankkonto – man kan jo godt have en Facebook-profil uden at putte penge i Facebook ...

»Ja, det kan man. Og man medvirker selvfølgelig til, at Facebook tjener nogle penge, når man annoncerer på Facebook. Vi vil jo ikke lukke Facebook. Vi synes bare, de skal betale en fair skat, og at de ikke skal kunne smyge sig uden om selskabsskatten i Europa. Og det synes jeg godt, at man kan mene, samtidig med at man bruger Facebook som medie.«