Messerschmidt revser kampagne om blåt sygesikringskort

Dansk Folkepartis Morten Messerschmidt mener ikke, at oplysningskampagnen for det nye blå sygesikringskort har været god nok. Der er ellers brugt otte millioner kroner på flere kampagnefremstød.

Foto: Jonas Skovbjerg Fogh
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er ikke blevet gjort nok for at informere danskere om det blå sygesikringskort, som fra 1. august gælder som rejsesikring, når man rejser i EU.

Det mener Dansk Folkepartis medlem af Europa-Parlamentet Morten Messerschmidt (DF), som generelt er skeptisk over for det nye EU-sygesikringskort.

»Jeg synes nærmest ikke, man har kunnet mærke, at der har været nogen kampagne,« siger Morten Messerschmidt.

Kommer man galt af sted eller bliver syg under en rejse i et EU-land fra 1. august, får man som dansker ikke længere udgifter til sygehjælp dækket af den danske offentlige rejsesygesikring, altså det gule sygesikringskort. I stedet skal det blå EU-sygesikringskort bruges. Det adskiller sig fra det gule på den måde, at man kun er dækket i samme grad, som borgerne i det land, man rejser i.

»Jeg vil gerne stille spørgsmål ved, hvor mange danskere der egentlig føler sig fuldt ud orienteret om, hvad konsekvenserne er af det her,« siger Morten Messerschmidt.

Det er Sundhedsministeriet og Kommunernes Landsforening, der står bag oplysningskampagnen om det nye EU-sygesikringskort. De to myndigheder oplyser, at der er blevet brugt otte millioner kroner på en række kampagner i blandt andet radio, TV, aviser og på sociale medier.

Socialdemokraternes sundhedsordfører, Flemming Møller Mortensen (S), kalder Morten Messerschmidts kritik for en »personlig holdning«. Det er i stedet de tørre tal, der skal afgøre, om oplysningen om det blå sygesikringskort har været godt nok.

»På Christiansborg har den politiske intention i hvert fald været til stede om at sikre en ordentlig informationskampagne. Og for mit eget vedkommende har jeg været meget opmærksom på, hvordan det er blevet kommunikeret, og jeg vinger den af som et budskab, som jeg har forstået, og det håber jeg, at en stor del eller alle i den danske befolkning også har,« siger Flemming Møller Mortensen.

Det er regeringen, som sammen med Venstre og Det Konservative Folkeparti i slutningen af 2013 afskaffede den offentlige sygesikring i udlandet i forbindelse med finansloven for 2014. Afskaffelsen vil ifølge regeringen betyde en offentlig besparelse på 80 millioner kroner om året.

Ifølge tal fra Danske Regioner mangler 2,6 millioner danskere fortsat at klikke sig ind på Borger.dk og bestille det blå sygesikringskort. De ældre generationer har været bedre til at få bestilt det blå kort. Her topper de 60-69-årige listen, hvor 21 procent har bestilt det nye kort.