Massiv modstand mod Enhedslistens bilforslag

Både regeringspartierne og de borgerlige afviser Enhedslistens ønske om at hæve bilafgifterne med fem-seks milliarder kroner. Forslaget vil betyde færre solgte biler, vurderer forbrugerøkonom.

Enhedslistens ønske om, at de danske bilejere skal have den store tegnebog frem, næste gang de skal skifte den firhjulede ud, får en kold skulder fra alle dele af Christiansborg.

Både regeringspartierne og de borgerlige skyder nemlig partiets forslag om at hæve bilafgifterne med fem-seks milliarder kroner i forbindelse med finanslovforhandlingerne ned.

»Jeg tror, at danske bilister sidste år betalte 35 milliarder kroner til statskassen, hvis man lægger det hele sammen, og det, synes jeg, er rimeligt. Regeringen vil ikke hæve skatter og afgifter i den her finanslov,« siger transportordfører Andreas Steenberg (R).

Astrid Krag, Socialdemokraternes skatteordfører, er ligeså kategorisk:

»Regeringen vil ikke ændre på registreringsafgiften i forbindelse med finansloven.«

Enhedslisten vil afskaffe fradragene på blandt andet seler, bilradioer og ABS-bremser for til gengæld at bruge flere penge på cyklisme, billigere busbilletter og udbygning af den kollektive trafik.

Venstre og de Konservative peger på, at det stort set vil være umuligt at få hverdagen til at hænge sammen for børnefamilier i provinsen, hvis de skal udskifte Berlingoen med et buskort.

»Det er den helt forkerte vej at gå. Det vil være med til at bremse væksten i samfundet, for vækst kommer jo af, at man er mobil og kan køre fra det ene sted til det andet for at arbejde. Det er et typisk københavnerforslag, Enhedslisten kommer med her, sikkert brygget inde på Nørrebro,« siger skatteordfører Brian Mikkelsen (K).

»Vi mener, at de omkring 40 milliarder kroner, som de danske bilister årligt betaler i skatter og afgifter, er rigeligt. Man skal huske, at der er store dele af landet, hvor der ikke er et reelt alternativ til at have en bil. Det ville blive meget svært for mange danske familier at få hverdagen til at hænge sammen uden en bil,« stemmer Venstres skatteordfører, Torsten Schack Pedersen (V), i med.

Dansk Folkeparti kalder forslaget »forfærdeligt«.

»Man risikerer at knække Danmark endnu mere over. For dem, der ikke bor i byerne, hvor den offentlige transport er rigtig god, vil sidde tilbage med noget gammelt skrammel og ikke have mulighed for at købe nye biler, som kører længere på literen, og som er mere sikre. Det er udkanten, der kommer til at betale,« siger finansordfører René Christensen (DF).

Enhedslistens forslag vil få konsekvenser for både bilsalg og den enkelte bilejers økonomi, lyder det fra forbrugerøkonom Johan Juul-Jensen fra Nykredit.

»Der er ingen tvivl om, at hvis bilerne bliver dyrere, må det formodes at have en negativ effekt på bilsalget herhjemme. Det gælder især de mindste biler, hvor køberne typisk er lidt mere prisfølsomme og dermed bliver mere påvirket af, hvis bilen pludselig bliver 10.-, 20.- eller 30.000 kroner dyrere,« vurderer han.

For folk, der lige har købt en bil, kan forslaget være positivt på den korte bane.

»Hvis de nye biler bliver dyrere, har det også med at påvirke brugtvognspriserne, så de stiger i pris. For folk, der ikke allerede har bil, er det negativt, fordi de skal have flere penge op af lommen for at blive bilejer,« pointerer Johan Juul-Jensen.