Manglende siddepladser er hverdag for togpendlere

DSBs fjerntog er proppet til bristepunktet med passagerer i myldretiden, viser ny opgørelse. På 13 strækninger oplever pendlerne systematisk trængsel.

Foto: Jeppe Michael Jensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Rejser du med toget om morgenen eller om eftermiddagen på Ringsted-Slagelse-strækningen har du sandsynligvis prøvet at stå op mere, end du har haft lyst til.

DSBs opgørelse fra fjerde kvartal i 2013 viser, at der på 23,4 procent af afgangene på netop denne strækning er færre tilgængelige siddepladser end antal passagerer - den såkaldte belægningsprocent. Næsten samme trængsel gælder, hvis du køber en billet på første klasse.

Faktisk oplever passagererne på 13 fjerntogsstrækninger fordelt over hele landet konkurrence om siddepladserne, da mere end ti procent af strækningerne er overbelagte, og på flere strækninger er tallet omkring 20 procent. Dermed overholder DSB ikke sin egen målsætning om, at det skal være muligt at få en siddeplads på minimum 90 procent af afgangene i myldretid.

I gennemsnit er 9,4 procent af alle fjerntog i myldretiden overfyldte, hvis man køber en almindelig billet.

Transportudvalget fik i sidste uge tilsendt DSBs opgørelse fra transportminister Magnus Heunicke (S), og Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), er utilfreds med resultaterne.

»Det er ikke i orden, at der er overbelægning på togdriften, fordi det skubber måske folk ud i bilen i stedet for at tage toget. Men vi er også med på, at DSB har en presset situation med materiel. Det handler om, at der er for lidt kapacitet i togene,« siger han og refererer til, at alle IC4-togene endnu ikke er kommet på skinner endnu.

Men manglende tog er stadig ikke en legitim undskyldning, da det er DSB som operatør, der har ansvaret, mener Kristian Pihl Lorentzen, der ser frem til at genforhandle kontrakten med DSB, der udløber i 2014.

»Når vi skal til at lave fremtidens togkontrakter i de kommende uger, skal vi politisk sætte os ned og beslutte, hvad det er for en service, vi vil have til passagererne, som forudsætning for, at vi kan få flere til at tage toget. Der spiller rettigheden en væsentlig rolle, men så sandelig også, at man kan få en siddeplads,« siger Kristian Pihl Lorentzen, der gerne ser, at flere af strækningerne udbydes til andre operatører end DSB.

De mest overfyldte strækninger drejer sig om:

København H - Roskilde, Roskilde - Ringsted, Slagelse - Korsør, Ringsted - Slagelse, Slagelse - Korsør, Korsør - Nyborg, Nyborg - Odense, Odense - Middelfart, Middelfart - Fredericia, Vejle - Horsens, Skanderborg - Aarhus H, Aarhus H - Langå, Langå - Randers og Aarhus H - Hornslet.