Mange orker ikke at klage over fejl i behandlingsforløb

Patientforeningen tager pænt imod sundhedsminister Nick Hækkerups opfordring til at klage mere over fejl i sundhedsvæsenet. Men det er vigtigt, at ministeren også sørger for at følge op på klagerne, siger foreningen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Patienter og pårørende mangler ofte det fornødne overskud og ressourcer til at klage over behandlingen efter et længere sygdomsforløb.

Derfor kan det blive svært at opfylde sundhedsminister Nick Hækkerups (S) opfordring til, at patienter og pårørende skal klage mere, når de oplever fejl i behandlingen, lyder det fra Patientforeningen.

»Vi oplever, at der er mange, der slet ikke orker at tænke i de baner, hvis de har været udsat for fejlbehandling eller dødsfald. Vi har lige set det med den kvinde, som døde efter at være blevet fejldiagnosticeret af vagtlægen. Hun døde i marts, men familien orkede ikke at gøre noget før nu,« siger foreningens formand, Erik Bach.

Han henviser til den sag, som i sidste uge kom frem om den 36-årige Regina Holmegaard fra Fyn, der døde, efter en vagtlæge havde overset, at hun havde symptomer på en blodprop. Erik Bach er dog samtidig positiv over for udmeldingen fra Nick Hækkerup, for der er brug for, at der er flere, der klager over fejlbehandling.

»Vi oplever mange medlemmer og pårørende, der ringer til os og er frustrerede over et behandlingsforløb og fejl. Så jeg synes, det er godt, at han tager det op og opfordrer patienter og pårørende til at komme mere på banen. Der bliver årligt indberettet 180.000 fejl. Men eksperter mener, at det kun er mellem fem og ti procent af fejlene, der bliver indberettet. Så vi har brug for mere fokus på problemet,« forklarer han.

Erik Bach peger samtidig på, at der kan være større mulighed for at komme til bunds i sagerne om fejlbehandling, hvis klagen bliver indgivet kort tid efter, at fejlen er sket. Men han opfordrer også sundhedsvæsenet og sundhedsministeren til at gøre mere for at følge op på de klager, der bliver indgivet.

»Det tjener ikke noget formål i sig selv at indberette fejl, hvis ikke der sker noget efterfølgende. Vi ønsker i Patientforeningen, at patienterne får mest mulig information om, hvor der sker fejl og hvem, der står bag,« siger Erik Bach.