Måske kan danskerne se frem til billigere togbilletter

Enhedslisten ønsker at hente inspiration fra Frankrig, hvor det er lykkedes at presse prisen på togbilletter i bund. Transportminister kalder det franske initiativ »spændende«.

Med inspiration fra Frankrig ønsker Enhedslisten, at togpriser i Danmark skal være billigere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Måske kan billigere togbilletter være på vej til danskerne. I hvert fald vil Enhedslistens Rosa Lund gerne lade sig inspirere af de nye lavpristog i Frankrig.

»Jeg synes, vi skal hente stor inspiration på det her område, for det er vigtigt at flytte folk fra flytransport over til togtransport,« siger Rosa Lund, som understreger, at det skal være et statsligt selskab som DSB, der driver togene – og altså ikke et privatejet selskab som i Frankrig.

»Vi skal sikre de overenskomstmæssige vilkår, og hvis vi oversætter lavpris fra flytransport, har vi set, at det ikke altid er tilfældet med privatejede virksomheder. Der har de ansatte fået dårlige vilkår for at presse prisen i bund,« tilføjer hun.

Hun forventer, at den nye transportminister, Benny Engelbrecht (S), efter sommerferien vil indkalde de røde partier til forhandlinger om, hvordan transporten i Danmark bliver mere grøn.

I den forbindelse vil Enhedslisten have undersøgt, hvordan togbilletterne kan blive billigere, så flere danskere vælger den kollektive transport frem for biler.

Det har ikke været muligt at få et interview med transportministeren, men i en kommentar skriver han via sin presseafdeling:

»Jeg synes, initiativet fra Frankrig lyder spændende, og det er fornuftigt at holde øje med udviklingen i andre europæiske lande. Jeg ved, at DSB også løbende arbejder indgående med differentierede billettyper og priser i form af eksempelvis Orange-billetterne, som giver endnu flere danskere mulighed for at tage toget, fordi billetprisen er lavere end en standardbillet. Det er med til at fylde togene op på tidspunkter – blandt andet hvor der ellers typisk ikke er så mange passagerer.«

Succes i Frankrig

Hurtigtog er blevet en succes i Frankrig, hvor det er lykkedes at presse billetpriserne i bund, som Berlingske kunne fortælle mandag.

Traditionelt har togene især henvendt sig til kunder i »businessklassen«, men hvis man ville have flere passagerer, måtte de hurtige tog gøres attraktive for også mindre velbeslåede rejsende.

Således er det lykkedes det statslige selskab SNCF i 2013 at lancere lavprisselskabet Ouigo, som har transporteret godt 33 millioner rejsende. Målet er i 2021 at stå for en fjerdedel af hurtigtogtrafikken i Vesteuropas største land.

»Vi har kopieret flyselskabernes lavprismodel og omsat den til en version, der kører på skinner,« forklarede Juliette de Beaupuis-Daumas, der er kommunikationschef hos Ouigo, til Berlingske.

På den måde er det blevet muligt at halvere den gennemsnitlige billetpris og bringe den ned under 25 euro – cirka 190 kroner – for to tredjedele af passagererne. Til gengæld må de give afkald på bekvemmeligheder, man normalt forbinder med hurtigtog:

Ouigo-togenes vogne er indrettet, så der er plads til 25 procent flere sæder end i traditionelle TGV-tog, ligesom passagererne sidder langt tættere.

Der er begrænset plads til bagage, og vil man have mere end en enkelt mindre kuffert med om bord, koster det ekstra. Det samme gælder pladser med stikkontakter og i stillezoner.

Der er hverken bar eller restaurationsvogn i togstammerne, og man må selv medbringe mad og drikke.

Billetter kan kun købes online og skal tjekkes, inden man – senest en halv time før afgang – stiger om bord.

De laveste priser kræver, at billetterne købes god tid i forvejen, og at man rejser fra mindre attraktive stationer i udkanten af de store byer.