Løkke smølede med modregning i ministerløn

Venstre-formand Lars Løkke Rasmussen ignorerede­ i 2011 og 2012 flere rykkere om modregning i hans ministerløn fra Moderniseringsstyrelsen. Skatteekspert kritiserer Løkkes håndtering af sagen.

Lars Løkke Rasmussen (V) var på talerstolen i Folketingets spørgetime i går for at stille kritiske spørgsmål til statsministeren. Samtidig voksede bunken med ubesvarede spørgsmål i hans egen GGGI-sag støt, som den har gjort det de seneste uger. Berlingske kan i dag afsløre, at den tidligere statsminister har været meget sendrægtig med at give oplysninger om sin løn til myndighederne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Venstre-formand Lars Løkke Rasmussen smølede både i 2011 og 2012 med at oplyse om de indtægter, som skal modregnes i hans ministerløn. Det viser en aktindsigt, som Berlingske har fået fra Moderniseringsstyrelsen.

Som tidligere statsminister er Lars Løkke Rasmussen berettiget til 1.439.443,81 kroner om året i eftervederlag fra staten, og ifølge reglerne skal hans folketingsløn og indkomst fra andet arbejde modregnes det fulde vederlag. Men aktindsigten, som Berlingske er i besiddelse af, viser, at Løkke i 2011 og 2012 undlod at reagere på i alt fem anmodninger fra Moderniseringsstyrelsen om indberetning af den modregningspligtige indkomst.

Lars Løkke Rasmussens eftervederlag er kommet i søgelyset i kølvandet på hans bilagssag som formand for klimaorganisationen Global Green Growth Institute (GGGI). Men lige siden Lars Løkke Rasmussen begyndte at modtage eftervederlag pr. 1. november 2011, har Moderniseringsstyrelsen flere gange måttet rykke ham for at få oplysninger om hans modregningspligtige indkomst.

I 2011 drejede det sig om en såkaldt »erklæring om modregningspligtige indtægter«, som Lars Løkke Rasmussen skulle underskrive, og selv om Moderniseringsstyrelsen kontaktede den forhenværende statsminister første gang 4. oktober og rykkede ham 2. november, besvarede Venstres formand først personligt henvendelsen 8. november. Det fremgår af en aktliste fra Moderniseringsstyrelsen, som Berlingske er i besiddelse af.

»Rykker« og »2. rykker«

Også i 2012 er der rod med Lars Løkke Rasmussens indberetninger. I en henvendelse fra Moderniseringsstyrelsen dateret 21. september bliver Lars Løkke Rasmussen bedt om at indberette, hvilken indkomst der skal modregnes hans eftervederlag.

En lille måned senere – 18. oktober – afsender Moderniseringsstyrelsen, hvad styrelsen selv karakteriserer som en »rykker« i aktlisten. Men der foreligger fortsat ingen indberetning fra Lars Løkke Rasmussen.

26. november 2012 bliver »2. rykker« i sagen sendt på mail til Lars Løkke Rasmussen. I rykkeren gives Venstres formand en ny deadline 3. december for at vende tilbage med oplysningerne om hans modregningspligtige indkomst.

Ti dage efter denne deadline – altså knap tre måneder efter den første anmodning og to rykkere senere – kontakter Lars Løkke Rasmussen Moderniseringsstyrelsen. Her beklager Venstres formand det sene svar blandt andet med henvisning til, at han er flyttet og dødsfald i familien og skriver:

»Jeg har i indeværende år (2012) fået udbetalt et honorar for mit medlemskab af Nationalbankens repræsentantsskab på 20.181,98 brutto. I 2013 forventes honoraret at være 22.016 kr. Har derudover ikke aktuelle, modberegningspligtige indtægter,« skriver Lars Løkke Rasmussen og forklarer, at han på et senere tidspunkt vil få udbetalt et honorar som formand for GGGI.

Diæterne fremgår ikke

De omdiskuterede diæter, som Berlingske i søndags kunne dokumentere udbetalt i perioden 20. juni til 6. december 2012, fremgår ikke af indberetningen fra Venstres formand 13. december 2012.

Direkte adspurgt om, hvorfor Lars Løkke Rasmussen ikke allerede i 2012 indberettede diæterne til Moderniseringsstyrelsen, svarede Løkke i går:

»Jeg har afgivet en meget detaljeret redegørelse til Moderniseringsstyrelsen i sidste uge med assistance fra min revisor Deloitte og min advokat. Den er nu under sagsbehandling i Moderniseringsstyrelsen, og når den er færdig, vil den rette modregning finde sted. Derefter skal der foretages justeringer i min selvangivelse for 2012.«

Men hvorfor indberettede du ikke diæter fra GGGI i forbindelse med Moderniseringsstyrelsens henvendelser i 2012?

»Jeg har ikke yderligere kommentarer til det.«

Men hvorfor gjorde du det ikke i 2012, hvor du fik udbetalt diæter?

»Jeg har ikke nogen kommentarer til det, andet end det jeg har givet nu,« siger Lars Løkke Rasmussen.

Ifølge Berlingskes oplysninger hører det til sjældenhederne, at Moderniseringsstyrelsen må fastsætte frister for svar om ministereftervederlag fra de tidligere ministre.

I forhold til rykkerne oplyser Moderniseringsstyrelsen til Berlingske, at der ikke er noget usædvanligt i en sådan opfølgning ved behandlingen af denne type sager.

Ekspert: Deadline skal overholdes

Ifølge Henning Boye Hansen, skatteekspert hos revisionsfirmaet BDO, er det dog vigtigt, at myndigheder får de rette oplysninger til tiden.

»Regler er jo til for at blive overholdt, og når man har en deadline for indberetning, er det jo også, fordi der er en sagsbehandlingstid, hvor embedsmænd skal have tid til at se på, hvad præcis skal modberegnes, og hvad skal ikke modberegnes,« siger Henning Boye.

Kan man ikke bare indberette det dobbelte næste år og så korrigere efterfølgende?

»Som offentlig myndighed bliver man nødt til at have en meget sort/hvid tilgang til reglerne. Modregningen skal ske inden for bestemte tidsrammer og inden for bestemte beløb. Ellers kommer der rod i det store regnskab. Det gælder jo alle. For Skat og Moderniseringsstyrelsen vil det jo sjældent være ligegyldigt, hvornår man vender tilbage. Der er jo retningslinjer, der siger, at det skal foregå sådan her,« siger han.