Løkke: Børn skal i helhedsskole

Statsministeren opfordrer folkeskolerne til at tænke mere i helheder. Indskoling, SFO og fritidsklubber skal tænkes sammen, og undervisningen skal differentieres mere, siger Lars Løkke Rasmussen.

Foto: Linda Henriksen, Scanpix (arkivfoto)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske skolebørns dagligdag skal ikke længere deles op mellem skoletid, skolefritidsordninger og aktiviteter i klubber.

Mens tusindvis af elever i de kommende dage indleder et nyt skoleår, lægger statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) op til, at kommuner og skoler i langt højere grad end i dag skal tænke tilbuddene sammen til en helhed. Samtidig bryder Løkke Rasmussen reelt med Venstres historiske modstand mod en heldagsskole.

»Jeg kan ikke forstå, hvorfor børn absolut skal have fri klokken et, og vi så skal have hele systemet med skolefritidsordninger og klubber ved siden af,« siger Lars Løkke Rasmussen i et interview med Berlingske Tidende.

Han påpeger, at mange skoler og kommuner allerede arbejder i den retning, men ifølge statsministeren bør der sættes turbo på udviklingen. Blandt andet skal der skabes bedre rammer for, at børn får undervisning på tværs af alder og klassetrin.

»Det kan være en pige, der har haft au pair derhjemme og er kommet meget langt med sit engelske, så må man finde en måde at differentiere på, så hun får det fulde udbytte og ikke stadig tæller one, two, three,« siger han.

Regeringen står ikke klar med lovgivning på området, understreger Løkke Rasmussen.

Hos Skolelederne er formand Anders Balle begejstret for tanken.

»Det er oplagt at tænke børnenes fritidsliv, klubber med mere med ind. Jeg går ikke ind for, at børnene skal være voksenstyret hele dagen, men det behøver ikke være så adskilt som i dag, hvor man enten er i skole eller har fri,« siger han.

Til gengæld får statsministeren udmelding en mere kølig modtagelse fra lærerne:

»Jeg tror, vi skal respektere, at forskellige miljøer har forskellige behov,« siger Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening.

På Christiansborg tegner der sig bred politisk opbakning til planerne om at nedbryde skellene mellem skoletid, skolefritidsordninger og aktiviteter i klubber.