Løkke anklages for stort taxiforbrug

300.000 kr. Så meget kostede det over fire år, at holde Lars Løkke Rasmussen kørende som amtsborgmester og halvdelen af bilagene er så mangelfuldt beskrevet, at tre eksperter mener, at Løkke må til lommerne og betale 148.066 kroner tilbage.

Foto: Lea Meilandt Mathiesen

Så er den igen gal med landets finansminister!

I hvert fald ifølge Danmarks Radios 21 Søndag, som i går kunne fortælle, at Lars Løkke Rasmussen (V) som amtsborgermester i Frederiksborg Amt over fire år kørte i taxi for cirka 240.000 kroner og derudover fik refunderet 60.000 kroner for ture i egen bil.

Udgifterne har tidligere været beskrevet i både de lokale medier og i Ekstra Bladet, men 21 Søndag peger på, at cirka halvdelen af bilagene er udfyldt mangelfuldt.

Lars Løkke fik i alt amtet til at betale for 1.090 køreture. I over halvdelen af disse, nemlig 590 køreture, er bilagene udfyldt mangelfuldt. F.eks. mangler der oplysninger om, hvor han er kørt fra og til.

De 590 famøse bilag svarer til en værdi på godt 148.066 kroner, og det får tre forskellige eksperter til at mene, at så må Løkke til lommerne og betale tilbage:

De tre er Lars Bo Langsted, professor ved Juridisk Institut på Aalborg Universitet. Bent Ole Gram Mortensen, professor i offentlig ret ved Syddansk Universitet og Sten Bønsing, lektor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet.

»Hvis man ikke kan se, hvor han har været henne, og han ikke er i stand til at dokumentere eller i hvert fald sandsynliggøre, at det har haft noget med amtet at gøre – så skal han betale pengene tilbage,« siger professor Lars Bo Langsted fra Aalborg Universitet. Ifølge 21 Søndag er der adskillige tilfælde, hvor det ser ud til, at Lars Løkke Rasmussen har ladet Frederiksborg Amt betale for køreture, der ikke har haft noget med amtet at gøre.

Socialdemokraterne på Christiansborg vil ikke i første omgang gøre et stor sag ud af Løkkes kørsel. Rasmus Prehn forklarer, at det i første omgang handler om amtet økonomiudvalg gav grønt lys for kørsel i så stort et omfang. Er det ikke tilfældet, så har Løkke et problem, mener Prehn,

»Men jeg synes også, at det er lidt nidkært at kræve, at der skal stå formål på alle taxibilag. Især, hvis der er tale om fast rutinekørsel til og fra amtsgården,« siger Prehn, der nu afventer, hvad økonomiudvalget tillod Løkke dengang i 1998.

Løkke vil ikke selv kommentere sagen, men fra ministeriet lyder det, at al kørsel har blevet godkendt over tre gange. Første gang af amtets almindelige bogføring, dernæst af den årlige revision og senest af statsforvaltningen, som netop har afvist en sag på Løkke. Heri indgik også taxiforbruget.