Lægevagt: Region Syddanmark lukker akuttelefon for hurtigt

Region Syddanmark har ikke analyseret sin akuttelefon godt nok, lyder det fra regionens vagtlæger. Regionen vil igen lade patienter tage på skadestuen uden at ringe i forvejen.

Der er ikke lavet en tilstrækkelig evaluering af Region Syddanmarks akuttelefonordning, som regionsrådsformand Carl Holst (V) nu vil lukke efter blot et års virke.

Det mener Ole Holm-Thomsen, chef for den syddanske lægevagt, der bemander regionens akuttelefon.

»Der er stadig er mange ukendte faktorer, som kræver en mere grundig analyse. Det mener jeg, man skal se på og evaluere, før man drager nogen konklusioner,« siger han.

Ifølge Region Syddanmark koster telefonordningen, der blev oprettet 1. april sidste år, omkring 18 millioner kroner om året. Antallet af besøg på regionens skadestuer faldt dog kun med cirka ti procent frem til 1. januar 2015, og det er for lidt, hvis der skal være økonomi i det, siger Carl Holst.

Men ifølge Ole Holm-Thomsen kan der være flere skjulte tal, som ikke viser sig i de opgørelser, regionen har lavet indtil videre.

»Der er for eksempel mange patienter, der kan placeres i forskellige statistikker, så det kan give et forkert billede, og det synes jeg, man burde afdække mere grundigt,« siger vagtlægernes chef.

Derudover kan en årsag til det relativt høje antal besøg på de syddanske skadestuer ifølge Ole Holm-Thomsen være, at den nye service har fået flere borgere til at ringe til akuttelefonen, hvor de førhen valgte at vente, til de kunne konsultere deres egen læge.

»Der har tidligere været dårlig service på skadestuerne, hvor folk har siddet i halve døgn og ventet. Måske derfor har mange opgivet at henvende sig til skadestuen. Nu får de en tid, og så har de også en forventning om at komme til,« siger Ole Holm-Thomsen.