LA revser folkeskolereform: »Jeg kan ikke finde på noget godt at sige«

Ministeren bør tage det yderst alvorligt, når nye rapporter viser, at kvaliteten i folkeskolen er faldende, siger Liberal Alliances undervisningsordfører.

Foto: Thomas Lekfeldt

Det er dybt bekymrende, at folkeskolereformen har forringet fagligheden i skolerne. Derfor kræver det, at ministeren melder sig på banen og forstår alvoren, så der kan rettes op på problemerne.

Sådan lyder det fra Liberal Alliances undervisningsordfører Merete Riisager (LA), der retter en skarp kritik af reformen.

Det sker i kølvandet på, at Undervisningsministeriet tirsdag offentliggør en række rapporter, hvori indsatsen i den danske folkeskole evalueres.

»Kvaliteten i folkeskolen falder. Det er den helt åbenlyse og overordnede konklusion, man kan udlede af de data, der ligger i de fire rapporter. Det går den forkerte vej med ro og klasseledelse, fokus på faglighed og feedback til eleverne.«

»Derfor kan vi også forvente, at vi vil se faldende faglighed i de nationale test og i PISA, når vi når dertil om et års tid. Jeg kan ikke finde på noget godt at sige om reformen,« siger Merete Riisager, der bestemt mener, at den lange og varierede skoledag er blevet gennemført mod bedre vidende:

»På trods af, at vi ved, det vil føre til en dårligere skole, hvis man sænker uddannelsesniveauet, forstyrrer roen i timerne og indfører mere administration for skoleledelsen, så er det præcis det, man har gjort.«

Af rapporterne fremgår det, at 37 procent af skoleledere i 2015 melder, at mangel på kvalificerede lærere hæmmer undervisningen.

I 2013 lå det tal på blot 14 procent. Samtidig vurderer 75 procent af lærerne, at de nye arbejdstidsregler har negativ betydning for mulighederne for at levere høj kvalitet i undervisningen. Derfor er det afgørende, at undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) tager rapporternes alvorlighed til sig, fastslår Merete Riisager.

»Jeg vil foreslå, at ministeren tager disse rapporter meget alvorligt. Det er dejligt, at vi har børn, der stadig trives med deres lærer og deres kammerater, men det ændrer ikke på, at folkeskolen på en række afgørende og målbare parametre er blevet ringere som følge af reformen,« siger Merete Riisager.