LA i København: Tæl-dine-æg-kampagne er »stærkt misvisende«

Kampagnen, der skal få veluddannede unge til at overveje at få børn tidligere, skræmmer unødigt, mener Liberal Alliance. Partiet vil have kommunens kampagne stoppet.

Kampagnen fra Københavns Kommune er misvisende, mener LA. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

En meget unøjagtig kampagne.

Sådan betegner gruppeformand for Liberal Alliance i Københavns Kommune, Lars Berg Dueholm, de tal, som kommunen bruger i sin kritiserede kampagne for at få flere unge par til at overveje at få børn.

En af de centrale plakater i kampagnen blev torsdag aften kritiseret i DR-programmet Detektor. På plakaten, der har titlen »Har du talt dine æg i dag?« står der: »Din chance for at blive mor er dobbelt så stor, når du 25 år, som når du er 35 år.«

Men i Detektor kom det frem, at de tal kun gælder, hvis man som par blot forsøger at blive gravide i en måned, og derefter opgiver. Forsøger man over et helt år, er sandsynligheden for at blive gravid som 25-årig 80 procent og som 35-årig 66 procent.

»I bedste fald er de tal stærkt misvisende. Kommunen læner sig næsten op ad en ny folkevogns-skandale: Man tager nogle tal fra et lukket laboratorium og gør det til en højere sandhed, mens man ikke siger noget om det, der sker ude i den virkelige verden,« siger Lars Berg Dueholm, der efterlyser, at det i stedet var tallene for et år, der figurerede.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Sundheds- og Omsorgsborgmester i Københavns Kommune, Ninna Thomsen (SF), men i en mail til Detektor understreger kommunen, at man har skrevet kampagnens hjemmeside på plakaten, så borgerne kan gå ind og læse mere. Men det argument køber Liberal Alliance ikke.

»Selvfølgelig kan man gå ind fra sin mobil og se på hjemmesiden, men det gør man jo ikke. Dermed får budskabet jo lov til at stå uimodsagt. Så at henvise med småt nederst på en plakat, mener jeg ikke, på nogen måde undskylder, at man giver misvisende oplysninger,« siger gruppeformanden og uddyber:

»Jeg er helt sikker på, at - med det antal plakater, der har været - har det ikke været nogen billig fornøjelse. Og de penge kunne da være brugt meget, meget bedre på sundhedsområdet, det er jeg helt sikker på.«

Kampagnen har, siden den blev søsat for et par uger siden, fået massiv kritik. Blandt andet har flere københavnske kvinder provokerende sendt billeder af deres æggebakker til kommunen, fordi kommunen på en af plakaterne spørger »Har du talt dine æg i dag?«.

Kampagnen er startet af Københavns Kommune i samarbejde med Rigshospitalet, og i forrige weekend hoppede også DR med på vognen med det stort opslåede show Knald for Danmark.

Liberal Alliance har fra kampagnens start været imod den, men opfordrer nu direkte til, at kampagnen stoppes.

»Hele kampagnen er noget pjat. Jeg er helt sikker på, at dem, der er bedst til at vælge, hvornår man skal have børn, er forældrene selv. Det er hverken kommunen, Rigshospitalet eller nogen andre. Derudover er det også rigtig, rigtig trist, at kommunen er med til at skræmme nogen eller gør nogen unødigt bekymret ved at give oplysninger, som i bedste fald er meget unøjagtige,« siger Lars Berg Dueholm.