LA: Afskaf rundbold og fyldtimer i folkeskolen

Liberal Alliance vil afskaffe de mange ikke-faglige timer i folkeskolen. Ressourcerne skal i stedet bruges på at skabe kvalitet i form af lærere med faglige kompetencer.

ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Folkeskolereformen er skyld i, at eleverne har for mange undervisningstimer uden fagligt indhold, lyder det fra Liberal Alliance.

Nye tal viser ifølge Berlingske, at prisen pr. undervisningstime pr. skoleelev er faldet med 26 procent siden skoleåret 2009/2010, og det vidner ifølge undervisningsordfører Merete Riisager (LA) om, at ressourcerne skal fordeles bedre, så de ikke bliver smurt for tyndt ud over de lange skoledage.

»Kvaliteten i vores folkeskoler falder. Det sker som følge af folkeskolereformen, hvor man lægger en masse nye krav ind og forlænger skoledagen markant. Det reagerer kommunerne på ved at indsætte flere pædagoger og ikke-læreruddannede til at undervise, hvilket gør, at eleverne får flere timer uden fagligt indhold, og derfor bruger man i stedet tiden på rundbold eller at løbe rundt efter et A eller et Z i klasselokalet,« siger Merete Riisager til Berlingske Nyhedsbureau.

Liberal Alliance opfordrer undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) til at give kommunerne og skolerne mere frihed til at sænke timetallet, så eleverne får fokus på det rette, når de sidder på undervisningsbænken.

»Der skal være frihed til at afskaffe de timer, der ikke har faglig relevans, sådan at skoler og kommuner kan bruge ressourcerne på deres reelle opgave, som er give eleverne kundskaber og skabe et stærkt fagligt miljø. I stedet for at smøre ressourcerne tyndt ud over skoledagen, så timerne udfyldes, så bør man sikre kvalitet i timerne og bruge ressourcerne på lærere, der har de rette kompetencer,« siger Merete Riisager, der ikke mener, der er behov for at tilføre flere ressourcer til skolesystemet.

»Det er folkeskolereformen, der udgør problemet og gør, at eleverne sidder længe i klasselokalerne uden at have undervisere med de rette faglige kompetencer. Så problemets rod er den lange skoledag med masser af fyldtid, og her hjælper det ikke at tilføre flere ressourcer, og det er her, ministeren bør sætte ind,« siger hun.

Ellen Trane Nørby siger til Berlingske, at prisen som sådan ikke er indikator for kvalitet i sig selv, men hun fastslår samtidig, at man følger området tæt.