Konservative vil genåbne skoleforlig

I protest mod »tvangscafeer« vil Det Konservative Folkeparti genforhandle folkeskolereformen, efter at en undersøgelse i Berlingske har vist stor utilfredshed blandt forældre. Venstre afviser.

Linus, Emil, Agge, Malika, Olivia og Emilie går i 4.V. De bruger alle Christianshavns Skoles lektiecafe et par gange om ugen. Fold sammen
Læs mere

Obligatoriske lektiecafeer i folkeskolen »giver ikke mening«, mener Søren Pape, den konservative partiformand.

»Der skal jo ikke sidde et folketing og bestemme, om forældre må få lov at få deres børn hjem for at lave lektier. Hvad med sygeplejersken, brandmanden og sosu-assistenten, der skal på nattevagt? De får så ikke lov til at få deres børn hjem, fordi de skal sidde til en lang skoledag henne i tvangscafeen,« siger han og henviser til, at det efter sommerferien ikke længere bliver valgfrit, om skoleeleverne skal være i skole de timer, der er sat af på skemaet til lektiehjælp.

Ifølge en undersøgelse udarbejdet af TNS Gallup for Berlingske deler et massivt flertal af de adspurgte forældre den konservative holdning til spørgsmålet. Seks ud af ti mener, at lektiecafeerne, som er en del af folkeskolereformen fra 2013, fortsat skal være et frivilligt tilbud.

»Jeg er rigtig glad for, at det nu ser ud til, at danske forældre bakker op om det synspunkt, som vi stod alene med under forhandlingerne. Det er det her med, at bare fordi én har behov, så skal alle have behov. Det er en rigtig ærgerlig indstilling,« siger Søren Pape, som nu vil have genåbnet forliget bag folkeskolereformen, som Socialdemokraterne, SF, Venstre, de Radikale, Dansk Folkeparti og de Konservative gik sammen om i 2013.

»Vi vil kort efter valget indkalde forligspartierne til en snak om, om man nu ikke skulle tage en fordomsfri drøftelse om at gøre noget ved det her. Den her form for organiseret tvang er sjældent godt for ret meget,« siger Søren Pape.

»Det har ikke været godt nok«

Undervisningsminister Christine Antorini (S) erkender, at lektiecafeerne ikke har fungeret optimalt ind til videre, men hun føler sig »sikker på, at forældrene vil opleve en meget bedre kvalitet fra det nye skoleår«.

Samme melding lyder fra Venstres folkeskoleordfører, Louise Schack Elholm, som takker nej til de Konservatives forslag om at genåbne forliget:

»Vi står bag den aftale, vi har lavet, hvor lektiehjælp og faglig fordybelse er en del af det. Det er selvfølgelig vigtigt, at man får taget sig sammen, så de her lekltiehjælps­cafeer kommer til at fungere bedre, for det har ikke været godt nok. Det er jeg fuldstændig klar over, så det skal vi selvfølgelig have fokus på at få det til at fungere bedre. Vi sikrer, at de elever, der ikke har brug for lektiehjælp, får reelle tilbud om faglig fordybelse i stedet,« siger Louise Schack Elholm.

En mere sammenhængende dag

Ifølge de Radikales ordfører på området, Lotte Rod, er Søren Pape med sin udmelding »kørt helt af sporet«:

»Det er noget sludder. Alle skoler skal tilbyde hjælp til lektier. Men det bliver frivilligt, om en elev helst vil lave lektier på skolen eller hjemme hos mor og far. Det, der bliver anderledes efter valget, er, at skoledagen bliver længere, men at skolerne ikke længere er nødt til at lægge lektiehjælp som det sidste på dagen. I stedet får de mulighed for at planlægge en sammenhængende dag, som giver mulighed for at hive eleverne ud af klasseværelset og eksempelvis spille musik, eller bygge noget de har regnet på i matematik. I virkeligheden er lektiecafeerne kun en lille del af det,« siger Lotte Rod.

»Jeg ville ønske, at de Konservative lod være med at snakke om tvungne lektiecafeer. Det her handler om, at vi skal lykkes med at begejstre alle børn. For det er ikke lykkedes os ind til nu,« tilføjer hun.