Kommuner vil have mindre byer med på tog-vognen

Regeringen investerer milliarder af kroner i hurtigere togforbindelser. Men ifølge KL glemmer man ofte, at der også bor danskere uden for de større byer, som også bør nyde godt af investeringerne.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En times rejsetid med tog mellem de fem største byer i Danmark er ambitionen bag regeringens togfond til 28,5 milliarder kroner. Det er godt nyt for danskere, der bor i København, Aarhus, Odense, Aalborg og Esbjerg.

Men det hjælper ikke meget for de beboere, der har ringe muligheder for at komme med bus eller tog frem til de store byers togstationer, lyder kritikken fra Kommunernes Landsforening (KL).

Derfor foreslår organisationen i et debatoplæg, der udgives torsdag, at Christiansborg-politikerne ved større trafikinvesteringer afsætter 15 procent af den samlede pose penge til lokale og regionale vej- eller togprojekter.

»Vi får en togfond, der gør det hurtigere at rejse mellem de store byer. Men vi skal huske, at der også skal være nogen til at stå på togene, og at man skal kunne komme hen til stationerne. Det glemmer man ofte, når man laver de store trafikforlig,« siger KL-formand Martin Damm (V), der vil bringe emnet på dagsordenen ved det kommunalpolitiske topmøde torsdag og fredag i Aalborg Kongres- og Kulturcenter.

Selv med en times rejsetid mellem de store byer vil der ifølge KL stadig være en tredjedel af danskerne, der vil have over en times rejsetid med kollektiv trafik for bare at komme hen til en af de stationer, som indgår i timemodellen.

»Det er utroligt vigtigt, at man tænker det apparat med, der skal bringe folk ind til hovedtrafikårerne, uanset om det er nye veje eller opgradering af lokale eller regionale togforbindelser,« siger Martin Damm.

Forslaget kommer efter den seneste tids ophedede debat om Udkantsdanmark og den stigende afvandring fra land til by. Et emne, som også ventes at blive et stort tema på det kommunalpolitiske topmøde.

»Hvis folk ikke kan komme frem og tilbage, hvis de ikke kan bruge telefon eller internettet, eller de unge ikke har en chance for at tage en uddannelse et sted i nærheden, så gør man det reelt umuligt at bo visse steder i Danmark,« siger Martin Damm.

Han mener, at prioriteringen af trafikforbindelser mellem de mindre og de større byer også rent samfundsøkonomisk er en god investering, fordi det vil give flere passagerer til den kollektive trafik og skabe bedre muligheder for at folk kan bo på landet og have et job i storbyen.

De Radikales transportordfører Andreas Steenberg (R) mener, at regeringen med investeringer i togfonden og letbaner allerede har taget højde for problemet.

»Vi har sat mange penge af til letbaner i Odense og Aalborg, Aarhus og Købehavn, som jo handler om at binde byerne tættere på banegården. Og vi har også sat penge af i togfonden til at opgradere baner ind til de større byer,« siger Andreas Steenberg.

»Men det er fair nok at kommunerne ønsker sig flere penge, og det må de jo så tage op i økonomiforhandlingerne med regeringen,« siger han.