Københavnsk gigant-ø under angreb: Løs trafikudfordringen rundt om byen først

Der er alt for meget trængsel på vejene omkring København, vurderer flere vestegnsborgmestre, der derfor vil have politikerne på Christiansborg til at løse udfordringen, inden de kaster sig over det store ø-projekt Lynetteholm.

Der er alt for meget trængsel langs vejene omkring København, og det bliver kun værre, vurderer flere borgmestre fra Københavns vestegn. Derfor ser de hellere, at trafikproblemerne bliver løst, inden Christiansborg kaster sig over det enorme ø-projekt, Lynetteholm. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Christiansborgpolitikerne forsømmer de presserende udfordringer med trafikken omkring København, når de i stedet bruger kræfter med at udvikle ø-projektet Lynetteholm i Københavns Havn.

Sådan lyder det fra flere vestegnsborgmestre, der hellere ser, at politikerne giver sig i kast med at løse de massive problemer med trafik, trængsel og støj, som huserer på vejene omkring København, og som kun bliver værre i løbet af de næste mange år.

Det skriver Politiken.

I de kommende ti år vil der nemlig flytte mere end 50.000 nye borgere til omegnen, vurderer borgmestrene. Samtidig forudså den såkaldte Trængselskommission allerede tilbage i 2013, at pendlerkøerne vil fordobles omkring Hovedstaden i 2025.

Derfor skal den kollektive trafik kunne håndtere 15 procent eller 141.000 flere ture, og det bliver værst i Københavns omegnskommuner.

»Diskussionerne om infrastrukturen til et byggeprojekt, man først regner med at kunne bygge boliger på fra 2035, og som først står færdig i 2070, virker useriøse, når trafikken blot få kilometer uden for København er ved at sande til. Regeringen satser efter vores opfattelse alt for ensidigt på at byudvikle fremtidens København snarere end at tage sig af de problemer, der står for døren nu«, skriver borgmestrene fra Albertslund, Ballerup, Brøndby, Gladsaxe, Herlev, Ishøj og Rødovre i en kronik i Politiken.

Ifølge overborgmester i Københavns Kommune, Frank Jensen (S) er der dog mere behov for at udbygge København via Lynetteholm, da antallet af borgere, der flytter til København vil stige.

Når Lynetteholm forventes at være færdigbygget i 2070 vil, der være 200.000 flere borgere i København, og hvis København ikke udbygges vil der mangle plads til dem, vurderer Frank Jensen (S).

Trængsel i  Hovedstaden

Til efteråret forventes regeringen at lancere sit udspil til »Den grønne mobilitetsplan«, der skal fordele milliardinvesteringer i ny transportinfrastruktur i løbet af det kommende årti.

Forud for udspillet, kræver borgmestrene derfor store investeringer i metro, letbane og flere s-tog til omegnen. Desuden bør staten betale for ny asfald og flere skærme ved veje og jernbaner og midler til at begrænse støjforurening langs motorvejene.

Ifølge en ny rapport fra Vejdirektoratet er det dog særlig i netop hovedstadsområdet og på Sjælland, at der er udfordringer med trængsel, trafik og forsinkelser.

Køge Bugt Motorvejen, Motorring 3, Amagermotorvejen, Holbækmotorvejen og Helsingørmotorvejen er de fem topscorere målt på mest trafik, ifølge Vejdirektoratets rapport.

Ifølge transportminister Benny Engelbrecht (S) kan trafikproblemerne ikke kun isoleres til Københavnsområdet, og fortæller til Politiken, at han er »transportminister for hele landet«.