KL vil rette kommunale »misforståelser« om lektiecaféer

Kommunernes Landsforening vil nu præcisere over for kommunerne, at lektiecaféerne skal være et frivilligt tilbud, der placeres yderst på skoleskemaet.

Lektiecaféerne skal placeres yderligt på skoleskemaet, præciserer Kommunernes Landsforening. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Det er »misforstået«, når nogle skoler placerer lektiecaféer mellem lektionerne eller først åbner SFOerne, når lektiecaféerne er slut sidst på dagen.

Det siger formand for børne- og kulturudvalget i Kommunernes Landsforening (KL), Anna Mee Allerslev (R), efter at Forældrenes Landsforening (FOLA) i Berlingske retter en hård kritik mod en række kommuner.

Ifølge forældrene tvinger nogle kommuner reelt lektiecaféerne, der ellers skulle være et frivilligt tilbud, ned over hovederne på børnene ved at placere caféerne mellem lektionerne eller vente med at åbne SFOerne, til lektiecaféerne er slut.

Men kommunerne bør ikke være i tvivl om, at lektiehjælpstilbuddet skal placeres i ydertimerne af skoleskemaet, lyder det fra KL:

»Loven er meget klar. Der står direkte, at kommunerne skal sørge for, at der er et tilbud om lektiehjælp. Et frivilligt tilbud om lektiehjælp på skolerne. Og derfor så skal der altså også være et alternativ til de elever, der ikke vil have den frivillige lektiehjælp. Og der står endda også, at timerne skal ligge i ydertimerne,« siger Anna Mee Allerslev, der er klar til at præcisere reglerne:

»Hvis de ikke er klare nok, så vil vi selvfølgelig sørge for fra KLs side at hjælpe de kommuner, der misforstår dem. Det er jo også en meget omfattende og vigtig reform, og der er mange ændringer. Så vi skal selvfølgelig gøre, hvad vi kan for at hjælpe de kommuner, som har misforstået det,« lyder det fra børne- og kulturudvalgsformanden.

Samme melding kommer fra undervisningsminister Christine Antorini (S), der siger til Berlingske, at lektiecaféerne skal »placeres om eftermiddagen i ydertimerne, så eleverne reelt har mulighed for at holde fri«.

Det var de Konservative, der i forbindelse med skolereformen krævede, at lektiecaféerne skulle være et frivilligt tilbud. Partiets nye leder, Søren Pape Poulsen (K), kalder det »fuldstændig uacceptabelt«, at børn tvinges til en lang skoledag, så de ikke kan være sammen med familien derhjemme.

Liberal Alliances undervisningsordfører, Merete Riisager (LA), mener, at nogle kommuner vælger at se gennem fingre med kravet om frivillighed, fordi et bredt politisk flertal vil gøre caféerne obligatoriske efter næste folketingsvalg.

»Det kan vi naturligvis ikke acceptere, for familier skal frit kunne værne om deres fritid ved at sige fra overfor lektiecaféerne i det kommende skoleår, sådan som de er blevet lovet. Derfor må vi have ministeren på banen,« siger Merete Riisager, der vil have undervisningsministeren til at kortlægge problemets omfang.

Formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal mener, at forældrene skal omfavne lektiehjælpen i stedet for at kritisere den.

»Vi vil ikke kalde det tvungen lektiecafé. I stedet opfordrer vi forældrene til at sige ja til det, der i lovgivningen hedder lektiecafé, men som bliver kaldt mange andre ting rundt omkring på skolerne,« siger Claus Hjortdal.

Han betegner den planlagte lektiecafé-tid som en del af den »understøttende undervisning«.

»Vi kalder den studietid, fordybelsestid eller andre ting. Vi opfordrer til, at børnene får de her timer, så de kan blive så dygtige som muligt,« siger Claus Hjortdal.