Kampen om isenkram for milliarder slår gnister i toppen

Afgørelsen på ti års konkurrence om at sælge nye kampfly er tæt på, og blandt dansk forsvarsindustris ledere udbrød der for kort tid siden krig.

Politikerne skal inden længe beslutte, hvilket fly der skal erstatte de danske F16-fly, når de skal på pension. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mødet i bestyrelsen for den danske forsvarsindustris brancheforening, Forsvars- og Aerospaceindustrien i Danmark, FAD, i begyndelsen af november begyndte relativt udramatisk i mødelokalet hos Systematic A/S i Aarhus, der udvikler software til blandt andet forsvar og politi. Men da medlemmerne nåede til sidste punkt på dagsordenen, blev foreningens direktør, Frank Bill, sendt uden for døren.

Et af bestyrelsesmedlemmerne, Jeppe Handwerk fra Copenhagen Group, der arbejder med projekter i konfliktområder, tog ordet. Da mødet sluttede, havde forsvarsindustrien i Danmark fået ny formand.

Årsagen til uroen i forsvarsindustriens højere luftlag skal man finde i den luftkrig om salg af nye kampfly til Danmark, som nogle af verdens største flyproducenter gennem de seneste ti år har udkæmpet. Et af de fire vigtigste parametre, som flyproducenternes tilbud vil blive afgjort på, er flykøbets værdi for Danmarks forsvarsindustri og de tilhørende arbejdspladser.

To af flyproducenterne, amerikanske Boeing og europæiske Airbus, er underlagt et traditionelt krav om at placere ordrer i Danmark svarende til værdien af de kampfly, de gerne vil sælge. Forventeligt i størrelsesordenen 20 milliarder kroner. Den tredje, amerikanske Lockheed Martin, er fritaget for dette krav, men har blot lovet at give danske virksomheder adgang til at tilbyde leverancer. Danskerne vil så blive valgt, hvis de kan levere bedst og billigst.

Men nu, hvor afgørelsen om fremtidens danske typevalg kun er få uger ude i tiden, brød interessemodsætningerne i den danske forsvarsindustri ud i lys lue. Formanden, Jan Falck-Schmidt, fra Falck Schmidt Defense Systems i Odense, udtrykte i sommerens løb utilfredshed med, at favoritten til at vinde, Lockheed Martin, er fritaget for den modkøbsforpligtelse, som ellers ville sende ordrer for milliarder af kroner ud til den danske forsvarsindustri, heriblandt Falck Schmidt Defense Systems.

Andre dele af forsvarsindustrien, heriblandt den største, Terma A/S, ser store perspektiver i et samarbejde med Lockheed Martin, som tilbyder konkurrencedygtige virksomheder at levere ikke bare til de danske fly, men til samtlige de F-35 kampfly, som Lockheed Martin skal producere i de næste årtier. Alene Terma har indtil nu modtaget ordrer for 1,6 milliard kroner for produktion til Lockheed Martins F-35 fly, hvoraf 1,15 milliard kroner er faktureret.

Jeppe Handwerk, der udløste faldlemmen under Jan Falck Schmidt, vil ikke fortælle, hvad der præcist fik ham til at reagere.

»Men jeg mener, at dansk forsvarsindustri skal stå sammen, og det må du gerne citere mig for,« siger han.

Kamp om arbejspladser

Jan Falck Schmidt mener, at hvis man vælger F-35 fra Lockheed Martin, så bliver resultatet sandsynligvis kun nogle få hundrede arbejdspladser, der forsvinder, når kontrakterne med Lockheed Martin forsvinder. I et brev til Folketingets Forsvarsudvalg har Falck Schmidt appelleret til politikerne om at stille samme krav til Lockheed Martin om modkøb, som man stiller til Boeing og Airbus.

Jan Falck Schmidt tilføjer, at hans synspunkt deles »af et bredt udsnit af virksomheder i den danske forsvarsindustri.«

Synspunkterne blev imidlertid ikke delt af et flertal i FADs bestyrelse. Termas administrerende direktør, Jens Maaløe, der er medlem af bestyrelsen, vil ikke referere fra bestyrelsesmødet, men siger, at han er »forundret over«, at den tidligere formand kunne gå ud med sådanne synspunkter. »Jeg mener oprigtigt ikke, at Jan Falck Schmidt var objektiv i sine udtalelser. Selv er jeg jo også inhabil, men jeg udtaler mig heller ikke på foreningens vegne,« forklarer Jens Maaløe. Som ny formand har FAD valgt den adm. direktør fra nordjyske Hydrema, der ikke er involveret i kampflykøbet. Jan Falck Schmidt er ikke vendt tilbage på Berlingskes henvendelser.

Forsvarsminister Peter Christensen (V) meddelte i sidste uge, at grundlaget for at vælge nyt kampfly vil blive offentliggjort, når regeringen »inden for de kommende måneder« har truffet beslutning om, hvilket fly regeringen vil indstille til partierne bag forsvarsforliget, der skal erstatte F16-flyene. Beslutningsgrundlaget er skabt i Forsvarsministeriets »Projekt Nyt Kampfly«-kontor, og mens offentligheden må nøjes med de ikke-fortrolige dele, vil politikerne også få adgang til de fortrolige oplysninger.