Jernbanerne står svagt, når det gælder risikoen for cyberangreb og sikring mod klimaforandringerne. Det viser en analyse af Banedanmark, som påpeger et stort milliardefterslæb.
Det kan blandt andet koste på sikkerheden, skriver Jyllands-Posten om analysen, som avisen har set. Den fastslår, at der skal gennemføres lovpligtige tiltag inden for cybersikkerhed med udgangspunkt i infrastrukturaftalen fra 2021.
- Prioriteringen af cybersikkerhed afspejler risikoappetitniveauet i 2021/22 og er forventeligt ikke tilstrækkelig til at imødekomme alle de krav, der stilles i den nuværende trusselsituation, står der i analysen.
Analysen blev lavet i juni og drøftet på et udvalgsmøde tirsdag, men den har ikke tidligere været fremme i offentligheden.
Siden Ruslands fuldtonede invasion af Ukraine er det danske niveau for trusler for cyberangreb steget til et historisk højt niveau.
Altinget har fået aktindsigt i samme rapport og skriver onsdag, at visse jernbanestrækninger er i så ringe tilstand, at deres "restlevetid" er på under fem år.
Konsekvensen kan blive hastighedsnedsættelser eller ligefrem lukning af strækninger. Alternativet blev orienteret af mediet og ikke transportminister Thomas Danielsen (V), som har kendt til det siden juni 2025.
- Det er under al kritik, at transportministeren har tilbageholdt for Folketinget og offentligheden, at der er bestemte togstrækninger, som står til at blive væsentligt forringet allerede på den korte bane, skriver folketingsmedlem Christina Olumeko (A) i en skriftlig kommentar.
En anden udfordring er ifølge Banedanmark, at der mangler midler til at sikre mod klimaforandringerne, fordi der kommer stadig større regnmængder, hvilket medfører øget risiko for ulykker.
Berlingske har tidligere skrevet, hvordan der ventes et efterslæb på op mod 28 milliarder kroner i 2030 i investeringer i jernbanen, og det påpeges også i analysen.
Derfor skal der prioriteres hårdt.
Banedanmark har flere gange fået kritik, fordi man er sårbar over for cyberangreb.
Statsrevisorerne påpegede det i en beretning i december.
- Det indebærer en risiko for, at sikkerhedshændelser kan forstyrre og standse togdriften, hvilket vil være til stor gene for brugerne. Længerevarende nedbrud kan dertil have betydning for samfundsøkonomien, lød det.
Transportminister Thomas Danielsen afviser overfor avisen, at der mangler penge til at sikre et forsvar mod angreb. Banedanmark skal leve op til kravene inden for de eksisterende rammer.
Det er ikke lykkes avisen at få en kommentar fra Banedanmark.
/ritzau/